Annonse
Ny innkjøpssjef i Peab AS Frode Pettersen. Foto: Peab AS.
Karrieresteg

Frode Pettersen er ansatt som innkjøpssjef i Peab AS

Pettersen trer nå også inn i ledergruppen i Peab AS. Han vil rapportere til administrerende direktør Kjetil Runningen.

– Det blir interessant å bidra til å forme hvordan vi kjøper inn varer og tjenester og sikrer god relasjon med våre underleverandører fremover. Jeg ser frem til å videreutvikle gode innkjøpsstrategier, rutiner og systemer i samarbeid med de ulike funksjonene i selskapet, sier Pettersen i en pressemelding.

Frode Pettersen kommer fra stillingen som avdelingsleder for Telemark i Peab AS. Han har i tillegg hatt flere ulike roller i Peab etter at han ble ansatt som prosjektutvikler i 2016.

Pettersen har tidligere erfaring som daglig leder i flere selskaper.

– God vurderingsevne

– Frode Pettersen har betydelig erfaring med prosjektledelse på større prosjekter og har i tillegg lang erfaring som leder, både for eget og andre selskaper. En god vurderingsevne, erfaring fra både fag og administrasjon, samt allerede inngående kjennskap til vår struktur var viktig da vi valgte han for denne stillingen, sier Kjetil Runningen.

Peab er et av Nordens ledende bygg- og anleggsselskaper med cirka 14.000 ansatte og en årlig omsetning på cirka 54 milliarder svenske kroner.

I Norge har Peab 1500 medarbeidere og en årlig omsetning på rundt seks milliarder kroner.

Et av områdene Pettersen skal arbeide med er å se på muligheten for flere landsdekkende avtaler for Peabs ulike selskaper i Norge.

– Peab leverer på kvalitet og seriøsitet. Å finne de riktige samarbeidspartnere som kan bidra på våre prosjekter fra Finnmark i nord til Telemark i sør blir viktig. Tidligere har avtalene primært vært mellom våre ulike selskaper og underleverandørene. Det å nå velge ut gode, langsiktige samarbeidspartnere og samtidig oppgradere og videreutvikle vårt avtaleverk er prioriterte områder for han, sier Runningen.

Mye usikkerhet

Pettersen vil ha sin base ved Skienskontoret til Peab.

– Vi har en god ordrereserve, men samtidig er vi nå inne i en tid med stor usikkerhet. Det å finne seriøse samarbeidspartnere, som har et langsiktig perspektiv og som har en finansiell plattform som gjør at de klarer seg godt gjennom de neste månedene er viktig. Utbruddet av koronaviruset har gjort at risikostyring har blitt langt viktigere for hele bransjen, for å sikre god fremdrift på alle prosjektene som vi i dag arbeider med, sier Pettersen.

Karrieresteg

Annonse

Karrieresteg

Annonse