Ledelse

Måten du lytter på kan åpne opp samtaler

Selv med de beste intensjoner om å lytte, er det lett å falle tilbake til uvaner som gjør oss til dårligere lyttere.

Publisert Sist oppdatert

Lest om selvledelse. Dette skriver psykolog Eirik Hørthe i et innlegg hos psykologisk.no.

Tematikken er aktuell for ledere. I ledelsesartikler rundt om gjentas det stadig at ledere må bli flinkere til å lytte.

For å bli en god lytter, må det trening til, mener Hørthe. I artikkelen hos psykologisk.no skriver han om fire lytteteknikker han mener alle som ønsker å være gode lyttere burde lære seg: enkle refleksjoner, komplekse refleksjoner, oppsummeringer og valideringer.

Den siste teknikken, validering, handler om kunsten å vise den du snakker med både at opplevelsen hans er viktig og at du har forstått det som sies.

Får man til dette, kan det ifølge psykologen bidra til å åpne samtalen fordi det skaper tillit og bygger fortrolighet.

Det motsatte av validering er invalidering, forklarer Hørthe i innlegget. Det vil si at man avfeier opplevelsen til samtalepartneren som uviktig, irrasjonell eller lignende.

Dette kan oppleves som sårende for den som blir utsatt for det, og bidra til at dører lukkes i samtalen.

Powered by Labrador CMS