Ledelse

3 myter om jobbintervjuet

Jobbsøkere møter ofte en annen intervjusituasjon enn de hadde sett for seg på forhånd

Publisert Sist oppdatert

Den erfarne karriere- og bedriftsrådgiveren David Couper har jobbet med en lang rekke jobbsøkere og mange store selskaper på internasjonalt nivå opp gjennom årene. Ifølge Fortune har gjennom årenes løp identifisert ti områder hvor jobbsøkernes forventninger ofte kolliderer med det som faktisk skjer under et jobbintervju. Dette er tre av dem.

* Myte: Intervjueren er forberedt

Kandidaten som er blitt innkalt til intervju forventer at intervjueren er godt forberedt. I virkeligheten har imidlertid personen som skal ansette ofte mye å gjøre, og blir stresset av hele ansettelsesprosessen. Couper sier til Fortune at det beste den som intervjues kan gjøre, er å gjøre det lett for den som sitter på den andre siden av bordet.

Får kandidaten spørsmålet «fortell om deg selv», er det smart å bake inn hvorfor de mener de passer til jobben. Hvis de oppdager at den som intervjuer ikke har lest papirene deres, kan det være lurt å gi en oppsummering av det viktigste i intervjuet og knytte det opp mot den ledige stillingen.

* Myte: Det finnes et riktig svar på spørsmålene.

Noen ganger er tilnærmingen til svaret mye viktigere enn svaret i seg selv, mener karriererådgiveren. Hvis kandidaten blir spurt om hvordan han eller hun ville løst et tenkt problem, kan det beste være hvis vedkommende kommer opp med en sammenlignbar situasjon og forteller hvordan han/hun løste denne.

* Myte: Hvis en bedrift innkaller en kandidat til intervju, betyr det at stillingen fremdeles er ledig.

Dette er ingen selvfølge, skal vi tro David Couper. Karriererådgiveren hevder at noen selskaper intervjuer kandidater for å skaffe seg informasjon som gir et sammenligningsgrunnlag, for eksempel om lønn og arbeidsoppgaver. Andre ganger har de en sterk intern kandidat, men gjør likevel noen intervjuer for å se om de kommer over noen som er bedre.

Hvis kandidaten er anbefalt via en nettverkskontakt, kan intervjuet også være en ren høflighetshandling overfor kontakten. Selv om det kan være ulike grunner til at kandidater kalles inn til intervju, anbefaler Couper at de gjør sitt for å vise seg fra sin beste side. Gjør du et godt intervju, kan det åpne seg muligheter som selv ikke selskapet hadde tenkt på på forhånd.

Powered by Labrador CMS