Ledelse

Ikke les all e-posten du mottar. Mye kan gå rett i søpla.

3 tips om e-post

Bruk mindre tid på å gå igjennom innboksen din.

Publisert Sist oppdatert

I en studie av det konsulentselskapet McKinsey omtalte som den sosiale økonomien i 2012, fant de at den gjennomsnittlige kontormedarbeideren bruker hele 28 prosent av arbeidstiden sin på å lese og svare på e-post.

Robert Pozen, som underviser ved Harvard Business School, er tidligere styreformann ved MFS Investment Management og har skrevet boken ”Extreme Productivity”. Han mener at to av de største utfordringene for produktiviteten til ledere som ikke er toppsjefer er møter og e-post.

I et intervju hos Harvard Business Review sier han at ledere bruker latterlig mye tid på disse tingene og at all den tiden ikke er vel anvendt tid. Når det gjelder e-post har han følgende råd for å bli mer effektiv:

  • Ikke følg med på e-posten hele tiden. Gå inn i innboksen en gang i timen eller en gang annenhver time.
  • Forsøk å oppdra deg selv til å bare åpne og lese post som er av betydning. Vi får alle mange meldinger som kan kastes rett i søppelkurven.
  • Ta beslutninger der og da. Hva skal du gjøre med denne e-posten? Konsentrer deg om viktig e-post og svar på disse så snart som mulig. Gjerne med en gang.
Powered by Labrador CMS