Ledelse

3 tips om hvordan du kan øke troverdigheten din på jobben

Å bygge troverdighet handler ikke om å være den som alltid kommer med de til enhver tid mest populære svarene.

Publisert Sist oppdatert

Det fastslår Liz Ryan, arbeidslivsskribent hos Forbes. Hun viser til at troverdigheten vil øke når folk forstår at du er mer opptatt av å finne de riktige svarene enn å gå for det som måtte være mest populært.

Ryan gir i et innlegg hos Forbes noen tips til medarbeidere som vil bygge troverdighet på jobb. Dette er tre av dem:

  • Vær sjefens rådgiver
    Hvis sjefen bler deg om å gjøre noe du synes er en riktig dårlig idé, kan du bygge troverdighet gjennom å stille noen spørsmål istedenfor å bare takke ja til oppgaven. Du bør kanskje ikke si rett ut at du synes det sjefen har bedt deg om er idioti, men du kan stille noen smarte spørsmål. Du kan spørre om sammenhenger og logikk, og spørre lederen din om du kan få legge frem noen av dine egne ideer på området. Fortell hva du mener, og argumenter for hvorfor du mener dette er gode ideer. Snakker du godt for deg, kan det bidra til å styrke din troverdighet.
  • Hjelp folk - også når andre ikke ser det
    Det finnes dem som er ivrige til å hjelpe andre bare hvis de vet at det vil bli lagt merke til i omgivelsene. Hvis du hjelper andre med viktige oppgaver også når det ikke synes så godt, gjør det noe med andres holdning til deg. Du viser at du har en holdning om at det ikke alltid er det som foregår på ditt eget skrivebord som er det aller viktigste i verden.
  • Stå for noe
    Stå opp for ting du tror på og det du mener er rett, råder Liz Ryan. Ikke vær den som alltid er fornøyd med tingenes tilstand som de er. Spør i stedet: Hvordan kan vi gjøre dette bedre? Å være den som alltid slutter seg til flokken, kan være behagelig, men det er ikke nødvendigvis det som gjør at du fremstår som en troverdig person som får anseelse. Nå skal det sies at det å gå på tvers av gjengse meninger i noen miljøer også kan ha sin pris, men det er en annen historie.
Powered by Labrador CMS