Ledelse

3 tips til medarbeidersamtalen

Medarbeidersamtalen kan være en tveegget øvelse for ledere.

Publisert Sist oppdatert

Medarbeidersamtaler er ikke nødvendigvis en populær øvelse blant de lederne som blir satt til utføre oppgaven. Det konstaterer Peter Leth, direktør for ledelse, karriere og kompetanse i den danske ingeniørforeningen IDA.

I en artikkel på hjemmesiden til foreningen, viser Leth til at mange ledere synes medarbeidersamtalene tar for mye tid, og de stiller også spørsmål ved om det er verdt innsatsen. Organisasnjonspsykolog Peter Leth synes dette er synd. Han mener at medarbeidersamtalen er et viktig verktøy både for medarbeidere og ledere med tanke på å se fremover, bakover og på utviklingen her og nå.

Forskning har på sin side vist at medarbeidersamtaler kan slå så ymse ut. En studie BI-professor Bård Kuvaas gjorde i 64 norske sparebanker for noen år tilbake, viste at medarbeidersamtalen er et tveegget sverd. Hvis ikke den ansatte har en positiv opplevelse av medarbeidersamtalen, oppnår du i beste fall ingen effekt. Hvis medarbeideren ikke er fornøyd med samtalen, er det sannsynlig at den virker mot sin hensikt. Funnene i studien viser videre at en vellykket medarbeidersamtales virker positivt på arbeidsprestasjoner kun for ansatte som har høy indre motivasjon fra før. Det vil si ansatte som allerede leverer godt og tar et selvstendig ansvar for sin egen utvikling og jobbutførelse.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS