Ledelse

Er det den smilende og sjarmerende sjefen eller den dømmende og bjeffende sjefen som er på jobb i dag?

3 typer adferd ledere bør unngå

Medarbeidere reagerer negativt på denne typen handlinger.

Publisert Sist oppdatert

Folk har en tendens til å huske andre menneskers negative adferd langt bedre enn den positive adferden. Dermed er det vel verdt for ledere å tenke over hva slags adferd man bør slutte med. Det skriver Amy Jen Su og Muriel Maignan Wilkins, gründere av lederutviklingsselskapet Isis Assoiciates, i et blogginnlegg hos Harvard Business Review.

De to har gått igjennom tusenvis av intervjuer fra såkalte 360-graders målinger, målinger hvor man blir vurdert av overordnede, sideordende og underordnede på jobben. Med bakgrunn i innspillene folk har gitt når de vurderer ledere, lister de opp tre typer adferd ledere absolutt bør unngå:

  • Dømmende kroppsspråk
    Kolleger og medarbeidere tolerer ikke nedlatenhet. Hevede øyenbryn, sarkasme, skulende blikk, negative blikk av typen «er du dum?». Slike subtile gester er tilsynelatende små, men dette er pilstikk som gjøre store skade på relasjoner. Det samme gjelder hvis du snakker i en hard og/eller dømmende tone.
  • Avbrytelser og «forhør»
    Folk føler seg ikke komfortable til å si det de ønsker å si hvis sjefen snakker mesteparten av tiden, avbryter folk og begynner å «kryssforhøre» folk om halvferdige ideer.
  • Inkonsistent opptreden
    Kolleger og medarbeidere kommenterer ofte hvor trist der å se folk opptre med sjarm overfor lederteam og eksterne kunder, mens de ikke har respekt for sine egne kolleger. Den typen oppførsel huskes, og folk er på vakt. Hvordan vil sjefen være i dag? Er det den smilende og sjarmerende personen som kommer eller den dømmende og bjeffende personen?
Powered by Labrador CMS