Ledelse

5 gyldne regler for oppkjøp og fusjoner

Råd fra Nuno Fernandes, professor i finans ved IMD.

Publisert Sist oppdatert

Oppkjøp og fusjoner er en viktig del av vekststrategien i mange selskaper, men en hel del sammenslåinger går ikke etter planen, i den forstand at de ikke fører til de resultatene som selskapene hadde anslått på forhånd.

Nuno Fernandes, finansprofessor ved handelshøyskolen IMD, anslo i et innlegg på IMDs hjemmesider i 2015 at 60 prosent av fusjon og oppkjøp-transaksjonene feiler. Professoren mener imidlertid at selskapene vil øke sine sjanser for å lykkes med fusjoner og oppkjøp av selskaper hvis de følger fem regler:

  • Skap kontinuitet i arbeidet
    Bind sammen forprosessen, selve transaksjonen og perioden som kommer etterpå til én prosess. Toppledelsen må involveres fra starten. Ifølge Fernandes bruker mange selskaper som mislykkes ulike team i ulike faser av prosessen. De planlegger heller ikke integrasjonsprosessen som følger etter oppkjøp/fusjon skikkelig. Han understreker også at selskapsgjennomgangen som skjer før fusjonen (the due dilligence) er avgjørende. Det er her man gjør seg opp en formening om kommende inntekter, kostnader, risikofaktorer, de ulike ledernes roller etc.
  • Jobb raskt og vær flink til å kommunisere
    Selskaper som kommuniserer raskt og kontinuerlig underveis i prosessen ser ifølge Fernandes ut til å være flinkere til å holde fokus. De er også flinkere enn andre til å redusere usikkerhet blant kunder og medarbeidere, særlig i selskapet som blir kjøpt opp. Hurtighet i arbeidet er viktig for å unngå at lekkasjer sprer seg, at medarbeidere slutter på grunn av usikkerheten og at konkurrenter stikker kjepper i hjulene for avtalen.
  • Unngå «strategiske» avtaler
    Gode grunner for oppkjøp og fusjoner kan tallefestes og kan inkludere faktorer som økt produktutvalg, utvidet distribusjon, forbedret produksjon, reduserte kostnader etc. På listen over dårlige grunner, setter finansprofessoren opp trigging av toppsjefens ego og lønn, bygging av imperier og det å gjøre en «strategisk avtale» uten at fordelene kan tallfestes. «Hvis toppsjefen sier at dette er strategisk, vi er dumme hvis vi ikke gjør det», er det vanligvis et dårlig tegn, skriver Fernandes.
  • Tenk som en finansiell investor
    Ikke betal for mye for et selskap, og unngå å forelske deg i en avtale. Ifølge Fernandes er det mange selskaper som betaler for mye for de bedriftene de kjøper. Verdsett selskapet som skal kjøpes slik det står nå, og beregn verdien etter at kommende synergier er tatt hensyn til. Prisen bør ligge et sted mellom de to tallene.
  • Vær forsiktig med bruken av investeringsbanker
    Ikke bruk investeringsbanker til å forhandle selve avtalen, råder Fernandes, og begrunner dette med at bankene får honorar for å få avtalen i havn, uavhengig av om den vil skape verdier for aksjonærene fremover eller ikke. Det er en fordel for selskapene å selv ha gode folk innenfor verdsettelse, mener professoren, ellers må man stole på andre og løper en risiko for å betale for mye.
Powered by Labrador CMS