Ledelse

Bedre idédugnader

Det kan være demotiverende å bli bedt om å «tenke utenfor boksen» hvis realiteten er at man må jobbe innenfor den samme «boksen».

Publisert Sist oppdatert

Intensjonene er de beste, men idedugnader kan tørke inn og bli til ørkesløse møter hvor møtelederen insisterer på at forsamlingen må «være kreative» og «tenke utenfor boksen». Uten at han eller hun får særlig mye respons eller energi fra forsamlingen.

Mc.Kinsey har studert over 200 prosjekter i over 150 selskaper, og skriver i en artikkel hos Forbes at en av årsakene til at idedugnader ikke fungerer er at prosessen ikke er koblet opp mot måten det tas beslutninger på i organisasjonen.

Én grunn til at idedugnader ofte ender opp i ingenting, er ifølge konsulentene at ideene er på siden av det organisasjonen vil være villig til å gå for. Det føles ikke så nyttig å skulle «tenke utenfor boksen» hvis «boksen» faktisk er den virkeligheten medarbeidere må jobbe i.

Rådet deres er at ledere som ønsker å sparke i gang kreativitet i teamet, starter med å sette seg inn i de faktiske kriteriene som benyttes når organisasjonen skal ta beslutninger rundt ideer som kommer opp. Hvilke begrensninger finnes? En bank brukte for eksempel en hel dag på å komme opp med nye ideer. Alle ideer krevde imidlertid at de endret IT-system. Problemet var bare at organisasjonen allerede hadde frosset IT-agendaen for de neste 18 månedene.

En annen bank, som jobbet annerledes og smarte, definerte ifølge konsulentene noen rammer. Der visste de at en ide ikke kunne koste mer enn et visst beløp for å bli gjennomført. Den måtte også raskt generere gevinst. De definerte også områder hvor nye ideer var velkomne.

Powered by Labrador CMS