Ledelse
Bruk den første tiden som ny leder smart
De første månedene i ny lederjobb er viktige for hvem du blir som leder, mener lederrådgiver Bjarne Henning Jensen, som gir noen konkrete tips.
Han har 25 års ledererfaring fra store danske selskaper og har hjulpet til med å utvikle oppstartsselskaper. Som lederrådgiverne i den danske organisasjonen Lederne veileder han både erfarne og ferske ledere.
I et innlegg på Ledernes hjemmeside, Lederstof.dk, har Bjarne Henning Jensen gitt råd om hvordan du utnytter de første månedene som leder best mulig.
Se syv av rådene hans nederst i artikkelen.
– Det dannes i løpet av den første tiden forventninger om hvem man er som leder, og det er en mulighet for den nye lederen til å finne sin rolle, sier han.
– Hva betyr noe – internt og overfor andre virksomheter?
Finn proporsjonene
Første bud er å avstemme forventningene om hva man skal levere som leder med sin egen sjef. Det er nyttig å se på hva som har vært betydningsfulle oppgaver tidligere, men det gjelder samtidig å se på proporsjonene – størrelsesforholdet – mellom oppgavene på nytt, råder Jensen:
– En oppgave som utenfra ser ut som en detalj, kan vise seg å være en stor oppgave hvis forgjengeren ikke har løst den. Å finne proporsjonene handler om å finne ut hvilke oppgaver som er lette og hvilke som er vanskelige. Hva som er stort og hva som er smått. Du må også ha en tanke om hva du kan love å levere, og når du skal passe på å ikke love for mye.
Dette er det bra å gjøre mens man ennå har evnen til å se tingene med friske øyne, utenfra, mener Jensen. Når det er gått noen måneder, blir det vanskeligere.
– Hvor mange måneder varer den første fasen som du her gir råd om?
– Det varierer, for noen er det én måned – for andre er det tre. Men det er aldri så lenge som et år.
Vis resultater tidlig
– Du gir råd om at nye ledere skal verne om sitt ledelsesrom?
– Hvis du får en sjef som gjerne vil blande seg inn i hvordan du leder, kan du måtte markere at dette er mitt område. Du kan takke for hjelpen, og si at sjefen kan stole på at du løser dette. Du kan også måtte markere ledelsesrommet ditt overfor medarbeidere.
Bjarne Henning Jensen er også tydelig på at nye ledere raskt må vise resultater. Hvis ikke, mister du legitimitet og du kan også miste din sjefs tillit.
– Mange ledere går tilsynelatende bare rundt og snakker, men i virkeligheten holder de på å lede. Men – hvis de ikke kan vise resultater, er de kanskje bare «prat». Sørg for å vise resultater. Det må ikke være store ting, det kan være både stort og smått. Hvis du klarer å sette ord på resultatene og ledergjerningene dine på en god måte, blir det sett på som produktivt.
– Det er en meget viktig del av lederoppgaven. Meningen er at du som leder skal få andre til å produsere. Hva har lyktes fordi du har satt retning, mål og motivert folk til å forfølge det. Det er slike ting du må sette ord på.
Å levere resultater raskt, henger ifølge Jensen sammen med det å finne proporsjonene i tingene; å skille stort fra smått.
Velg de lavthengende fruktene først, der liten innsats raskt gir resultater
– Velg de lavthengende fruktene først, der liten innsats raskt gir resultater. Hvis du hurtig kan vise resultater, får du en fantastisk kreditt i ledergruppen.
Noen klassiske feiltrinn
– Hvor gjør nye ledere ofte feil, etter din erfaring?
– Det er en hel katalog å ta av, men en klassisk og stor feil er å ikke investere tid i å avstemme forventninger. Den nye lederen vet ikke hva sjefen forventer.
– En annen stor feil er å tro at du skal rekke alle mulige oppgaver. Du må prioritere. Du forteller kanskje også folk hva du overveier å gjøre, slik at de tror du er i gang og forventer resultater, men så kommer de ikke. Ikke vær uklar i kommunikasjonen.
Et annet problem er at nye ledere kan bli magneter for problemer. Dette skjer hvis de tar på seg å løse problemene folk kommer med istedenfor å hjelpe dem med å løse dem selv. Hvis du ikke sender problemene tilbake, får du en kjempestor arbeidsbyrde.
– Den siste klassiske feilen, er at den nye lederen egentlig ikke ser seg selv som leder, men som en blanding av medarbeider og leder. Det kan man bli ensom av. Dét har jeg sett i alle mulige utgaver.