Ledelse

Den lærerike sluttsamtalen

En skikkelig samtale med en ansatt som slutter kan være lærerikt for både ledelsen og virksomheten. La ikke sluttsamtalen gå til spille.

Publisert Sist oppdatert

Når en medarbeider slutter i jobben, er det mange arbeidsplasser som markerer dette med en liten oppmerksomhet og kanskje en sosial samling i organisasjonen. Formelle sluttsamtaler er det færre som gjennomfører, i hvert fall blant små og mellomstore virksomheter.

Kanskje blir det ikke prioritert å sette av tid med folk som en ikke lenger skal jobbe sammen med, men det kan være flere grunner til at ledere burde gjøre sluttsamtalen til en sentral avslutning av et medarbeiderforhold.

Torunn Vandvik Tørstad er senior HR-rådgiver i Azets. Hun mener en sluttsamtale burde inngå i en skikkelig «offboarding-prosess».

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS