Ledelse

For å lykkes med Lean må man være utholdende over tid.

Derfor lykkes så få med Lean

7 av 10 bedrifter som satser på metodikken Lean gjør det for å få kortsiktige resultater. Dette forklarer i stor grad hvorfor de ikke lykkes, viser svensk undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Arbeidsfilosofien Lean har bredt om seg i arbeidslivet i inn- og utland de siste årene. Metodikken, som opprinnelig kom fra bilindustrien i Japan, handler om å slanke produksjonen gjennom å forenkle, fjerne sløsing og ha fokus på de aktivitetene som gir økt verdi for kunden. Ett av prinsippene er kontinuerlig forbedring, og ideen er et system der medarbeidere mer med på å drive frem forbedringer.

En studie gjort blant 50 svenske organisasjoner som har satset på Lean, viser at færre enn 1 av 10 lykkes. En av årsakene er at ledere som ser de første, positive resultatene av en leansatsing tror at resultatene deretter vil komme av seg selv. De flytter fokus og ressurser til andre områder, engasjementet daler og leansatsingen går nedenom og hjem. Slik beskriver forfatterne av boken 50 nyanser av lean mekanismen bak leanprosjekter som mislykkes, skriver det svenske magasinet Personal och Ledarskap.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 750,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2835,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 205,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2400,-

KJØP

Powered by Labrador CMS