Ledelse

− Mange ledere er vant til å fokusere på hva de selger eller tilbyr, men det er historien som selger i sosiale medier, sier SoMe-ekspert Astrid Valen-Utvik.

Dette er det som funker i sosiale medier − og du trenger faktisk ikke å like det

De fleste virksomheter bruker sosiale medier. Men mange kan få mye større effekt ved å jobbe mer strategisk og målrettet, sier ekspert Astrid Valen-Utvik. Her får du hennes beste tips.

Publisert Sist oppdatert

­− En god del ledere er vant til å tenke tradisjonelt på kommunikasjon, og hvordan de vil at selskapet skal fremstå. De vil at nettsidene deres skal uttrykke det de ønsker å formidle, og skjule det de ikke er så gode på. Men sånn funker ikke sosiale medier, der er det litt motsatt, sier Astrid Valen-Utvik.

Hun er ekspert på kommunikasjon i sosiale medier, og grunnlegger av Valen-Utvik AS. Da hun begynte å jobbe med sosiale medier for snart 14 år siden, var dette nybrottsarbeid. Og selv om mye har forandret seg siden den gang, beskriver hun i sin nye bok Hvordan oppnå suksess med sosiale medier at de grunnleggende mekanismene fremdeles er de samme – nemlig å vise ekte interesse for målgruppen, bygge relasjoner, og gi dem noe av verdi.

− Vi må bort fra den glansede forsiden, og basere oss på ekte verdier. Når vi tør å innrømme at vi ikke er perfekte, vil vi fremstå som ekte og troverdige. Det er det som skaper tillit, mener hun.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS