Ledelse

– I disse tider med økte priser og redusert kjøpekraft, ser vi en klar tendens til at lavprissegmentet vokser, sier Linn Bredesen, analysesjef i Virke.

Disse bransjene vokser mest

Hvilke aktører og bransjer er det som utmerker seg som vekstvinnere i detaljhandelen per i dag? Og hvilke er det som opplever nedgang?

Publisert Sist oppdatert

– I disse tider med økte priser og redusert kjøpekraft, ser vi en klar tendens til at lavprissegmentet vokser. Innenfor dagligvare ser vi at lavprismerkene, og lavprisaktørene generelt, gjør det bra, sier Linn Bredesen, analysesjef i Virke.

Videre opplyser hun at aktører som har bygget en sterk merkevare og i større grad har tatt kontroll på egen verdikjede, gjør det godt. Eksempler på dette er KID Interiør og Norrøna.

– Flere aktører som kan tilby både varer og tjenester, opplever også vekst. Mange har nå startet med å tilby ulike tjenester i tillegg til salg av varer, og kan vise til god lønnsomhet. Eksempelvis tilbyr Bergans reparasjoner, mens Löplabbet tilbyr pigging av sko og løpetester, sier Bredesen.

Nedgang for møbler og elektronikk

Linn Bredesen er analysesjef i Virke. Foto Privat

Bransjene som opplever nedgang, er møbler, elektronikk og byggevare. Dette er bransjer som blir rammet av økte renter og redusert kjøpekraft, påpeker Bredesen.

– Etter at netthandelen generelt hadde rekordhøy vekst under pandemien, anslår vi en nullvekst i netthandelen i 2023. Nivåene ligger fortsatt langt over 2019, sier hun.

Detaljhandelen sett under ett, hadde en marginal vekst på nær 1 prosent i 2022 (SSB). Prisene dro opp, mens volumet falt. Bransjer som byggevarer, møbler og elektronikk hadde en negativ utvikling.

– Dette er bransjer som selger mye kapitalvarer og de blir påvirket av økte renter, kostnader og redusert kjøpekraft, sier Bredesen.

Dette er også bransjer som hadde sterk vekst under pandemien, slik at de kommer ned fra høye nivåer. Også sportsbransjen hadde en nedgang på rundt 4 prosent i 2022.

Dagligvareomsetningen, som vokste mye under pandemien når vi ikke grensehandlet eller ikke spiste ute og i kantiner, hadde redusert omsetning fra andre halvår 2021.

– Denne fikk en litt bedre avslutning på 2022 enn forventet, fordi grensehandelen ikke kom tilbake til gamle høyder, og fortsatt ikke er tilbake til gamle høyder på grunn av prisvekst, høyt rentenivå og svak kronekurs, sier Bredesen.

Klær og sko hadde imidlertid en sterk vekst i 2022.

– Bransjene hadde det tøft under store deler av pandemien, og fikk et løft når vi kunne begynne å møte hverandre igjen, sier analysesjefen.

Powered by Labrador CMS