Ledelse

Er du kreativ eller effektiv?

Dersom man har evnen til å bygge broer, trenger man verken være utpreget effektiv eller kreativ for å bli en god leder.

Publisert Sist oppdatert

Eva Grindes «endelig mandag»-kommentar i Dagens Næringsliv 11. mai tar oss tilbake til barndommens rike. Flinke Annika og gale Pippi blir presentert som rollemodeller for egenskaper som verdsettes i næringslivet – effektivitet og kreativitet. Grinde tar til orde for å framsnakke flinke Annika, heller enn å la oss bergta av ville og gale Pippi som bryter alle reglene. Arne Selvik viser oss i samme avis 16. mai derimot at nyere hjerneforskning støtter Pippi som en rollemodell vi gjerne vil se i en lederstilling. Uredd, kreativ og effektiv i beslutninger. I fremtiden, får vi høre, kan slike typer bli identifisert vha. hjerneskanning. Hjerneforskning kan altså fortelle oss hvem som er, eller blir, gode ledere og bidra med instrumentet til å skille dem ut. Wow. Hvem ville du valgt som leder?

La oss ta en kort snartur over i et annet barndomsrike – Donald Duck. Petter Smart er den gale oppfinneren som finner opp ting som ikke har rot i virkeligheten. Alltid glad, entusiastisk og spontan, men samtidig litt svevende og vanskelig å forstå. Onkel Skrue, på den andre siden, er seriøs og alvorlig. Sparer og spinker. Jobber konstant. Ser du parallellen til Pippi og Annika? Plotet i mange Disney-historier om disse to (for de opptrer gjerne sammen) er at Petter Smart finner opp en rar dingseboms, som Skrue ser en mulig gevinst i. Noen ganger blir det suksess, andre ganger ender Skrue opp ruinert. Den store utfordringen er at de lever i to forskjellige verdener. Petter lager oppfinnelser for gøy. Skrue derimot jobber ut fra en plikt. De beveger seg svært ugjerne over i hverandres verdener. Spenningen i disse historiene ligger alltid i relasjonen mellom Skrue og Petter. Klarer de å møtes og samarbeide?

Disney-plotet er slående likt virkelighetens innovasjonsutfordringer. Her kan vi trekke paralleller til Apple. Relasjon er nemlig et viktig stikkord her. For noen år siden ble det sagt at Apples nye produkter ble til når Steve Jobs så seg i speilet om morgenen. Han var den geniale mannen bak mange store og kjente Apple produkter. Men opprinnelig var ikke Steve Jobs Petter Smart i historien om Apple. Det var Steve Wozniak. Wozniak var teknikeren av de to, den geniale ingeniøren. Han var den som fant opp ting, men kanskje ikke alltid klarte å koble det til behov i markedet. Det var det Steve Jobs som gjorde. Wozniak designet for eksempel det aller meste av suksessmaskinen Apple I; Jobs hadde oppskriften på hvordan de skulle gjøre den salgbar. Det var relasjonen mellom dem som var virkelig eksplosiv, den som gjorde at begge to sammen kunne endre verden.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS