Ledelse

Salget av Fairtrade-roser er friskt.

Fairtrade-salget runder milliarden

Omsetningen av Fairtrade-merkede produkter i Norge økte med 20 % i 2017.

Publisert Sist oppdatert

Blomster står for den største absolutte veksten, mens te har prosentvis størst økning. Klimaendringene representerer en stor utfordring for råvareproduserende bønder, og Fairtrade Norge mener at flere norske råvareavhengige selskaper nå må identifisere dette som en risiko.

2017 ble et godt for Fairtrade-merkede produkter i Norge. Omsetningsverdien av Fairtrade-merkede produkter økte med 20 prosent til 1,13 milliarder kroner.

Antallet solgte stilker/planter økte med 28 % fra 21,7 millioner til 27,7 millioner, mens den estimerte markedsverdien av dem økte med hele 46 % til nærmere 370 millioner kroner. Te var produktet som hadde størst prosentvis vekst i volum. Det ble solgt mer enn dobbelt så mye Fairtrade-merket te i 2017 som året før.

Vekst i jubileumsår

Salget av Fairtrade-merkede produkter har økt hvert år siden starten i 1997.

– Etter 20 år i det norske markedet, er det ingen tvil om at Fairtrade er en sertifisering og merkeordning som er mer relevant enn noen sinne for norsk næringsliv og norske forbrukere, sier Marianne Størseth, daglig leder i Fairtrade Norge.

Foto Marianne Størseth, daglig leder i Fairtrade Norge. Foto: Fairtrade Norge CC

– I innledningen til FNs bærekraftsmål pekes det på at næringslivets bidrag er avgjørende for å oppnå målene, og sertifiseringer av råvarer er et av verktøyene norsk næringsliv kan bruke. Tiden er inne for å slutte å legge ansvaret og valget på forbruker: merkevarer og kjeder må i større grad sertifisere hele produktkategorier. Det er først når selskaper forplikter seg til å kjøpe større Fairtrade-sertifiserte volumer over tid, at bønder og arbeidere i utviklingsland får forutsigbarheten og stabiliteten de trenger for å kunne investere i produktivt og klimatilpasset jordbruk, og på den måten selv bekjempe fattigdom og fremme bærekraft, sier Størseth.

Powered by Labrador CMS