Ledelse

Forstå hvordan makt virker

Makt påvirker alle typer samhandling, derfor bør du lære deg hvordan du bruker den.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE: Oppfordringen kommer fra Ena Inesi, Eliot Sherman og Niro Sivanathan, som alle er fagfolk i organisasjonsadferd ved London Business School, og Jeffrey Pfeffer, professor i organisasjonsadferd ved Stanford. Sistnevnte har skrevet boken «Power. Why some people have it – and others don´t», og har ved flere anledninger holdt foredrag om makt på ledelsesseminarer i Norge.

De fire diskuterer i et innlegg hos London Business School Review ulike sider av maktspill og ledelse, herunder hvordan makt påvirker folks væremåte, og debatten er evig aktuell. Så sent som i dag kritiserer samfunnsøkonom Eric Nævdal i et innlegg i Dagens Næringsliv at «deler av ledelsesfaget formidler hersketeknikker som ellers i samfunnet ville vært uakseptabelt».

  • FRA ARKIVET, om boken «Makt og påvirkningskraft», en av bøkene som Nævdal kritiserer: Smiger virker

Hva er makt?

I innlegget hos London Business School Review omtaler Inesi, Sherman, Sivanathan og Pfeffer makt som den privilegerte tilgangen til ressurser som andre mennesker ønsker seg og har mindre tilgang til. Som leder kan du eksempelvis ha makt i form av penger, du kan ha beslutningsmakt og du kan ha makt i form av at du har kontakt med viktige personer. Følger man denne tankegangen, er altså makt noe som ikke absolutt alle kan ha, i hvert fall ikke over tid, skriver fagfolkene.

Men – makt er ikke en gitt størrelse. Den er situasjonsbestemt, den er skiftende og den avhenger av menneskene rundt den som har makt. Førsteamanuensis Ena Inesi skriver at grunnen til at noen kommer unna med dårlig adferd, er at menneskene rundt dem lar dem gjøre det.

Makt forsterker personlighetstrekk

Kan makt korrumpere folk? «Kanskje», skriver fagkvartetten.

Inesi argumenterer for at makt ikke nødvendigvis gjør deg til en dårlig person. «Den har en tendens til å frigjøre oss på den måten at vi handler mer i tråd med personlige mål», skriver hun. Hun forklarer at hvis du i utgangspunktet ligger høyt på skalaen på sannsynlighet for å drive med seksuell trakassering, så er det mer sannsynlig at du faktisk gjør det hvis du kommer i maktposisjon. Hvis du er en sjenerøs person, er det mer sannsynlig at du vil oppføre deg enda mer sjenerøs hvis du får makt.

Jo, sterkere et makthierarki er – med alt av penger, respekt og innflytelse som følger med, jo sterkere utslag får denne typen mekanismer, konstaterer Inesi.

I innlegget vises det imidlertid også til det Dacher Keltner, psykologiprofessor ved Berkeley, har omtalt som et maktparadoks. Han har vist til at folk ofte kommer til makt fordi de har gode kvaliteter, men at disse kvalitetene paradoksalt nok blir borte når man får makt. Med makt følger det ansvar og mange som krever en bit av tiden din. Dermed risikerer man også bli mer «instrumentell» i måten man jobber på. Du har for eksempel ikke tid til å småprate i en halvtime før du kommer til poenget.

Gir karriereråd

Makt kan altså påvirke folk på ulike vis, og i innlegget hos London Business School Review gir Eliot Sherman også noen råd til dem som ønsker seg makt gjennom å klatre på karrierestigen. Dette er fire av dem:

* Lær deg å øve innflytelse over andre
I begynnelsen av en karriere handler det meste om å utvikle og vise at man har kompetanse, men etter en stund vil det å klatre karrieremessig handle mer om hvor flink du er til å øve innflytelse på andre. Klarer du å få folk med deg på en ny tilnærming til en måte å løse et problem på? Klarer du å få folk til å bli enige? Å ha det riktige svaret er ikke nok, skriver Sherman. Du må evne å lese et rom, forstå folks motivasjon og finne ut hvordan du kan påvirke dem.

* Forstå kulturelle forskjeller
I ulike kulturer kan makt bety forskjellige ting, skriver Sherman, som viser til at man i Vesten ser makt mer som et middel for å oppnå personlige mål enn man gjør i en del kulturer i Østen.

* Vær sulten
Folk ønsker å jobbe sammen med folk som samme mål som dem og de vil jobbe med folk de kan stole på, men det er ikke nok. Ledere ønsker seg også kolleger som er sultne, minner Sherman om. Folk som er dedikerte til det de holder på med. Lederne må føle at du er en person det er verdt å investere i.

* Forstå «politikken» på kontoret
Forstå hvor folk står i nåværende saker og sett deg inn i tidligere konflikter i selskapet. Dette kan være sensitive saker, så velg rett tid og sted når du skal spørre om denne typen ting. Vær også oppmerksom på at hvis folk deler sensitiv informasjon med deg, så kan de forvente at du gjør det samme i gjengjeld.

Powered by Labrador CMS