Ledelse

Forskerne konkluderer med at for å bidra til å utvikle effektive og ansvarlige ledere, må handelshøyskolene utfordre den følelsesmessige siden av studentens arbeid og liv og ikke bare den akademiske.

Fra administrator til leder

Veien fram til ledelse er en indre reise i deg selv, skriver INSEAD Knowledge.

Publisert Sist oppdatert

Egenrefleksjon er en nøkkelen til godt lederskap, og det starter på handelshøyskolene, fastslår INSEAD Knowledge, magasinet til kjente handelshøyskolen INSEAD.

I forbindelse med finanskrisen er det mange som har lurt på hvor det gode lederskapet tok veien, og fremdeles er verdensøkonomien så skjør at en hel verden etterlyser ledere som kan få oss ut av elendigheten. All den tid mange av verdens toppledere innen finans og politikk er utdannet ved prestisjetunge handelshøyskoler, er det også blitt stilt kritiske spørsmål ved om handelshøyskolene faktisk egnet til å frambringe de beste lederne.

Forskerne Gianpiero Petriglieri (INSEAD), Jack Wood (IMD) og Jennifer Petriglieri (Harvard Business School) har sett nærmere på hva som skal til for at MBA-kurs og lederprogrammer kan ”forvandle” administratorer til ledere.

Forskerne har fulgt 55 ledere gjennom et ettårig MBA-program, og alle studentene fikk her sjansen til å jobbe sammen med en psykoterapeut. Forskerne har studert studentenes utvikling i samtalene og i mer tradisjonelle fag som administrasjon og analyse. Da studieåret var ferdig, hadde studentene vært igjennom en ”personlighetsprosess” og rapporterte om tre typer resultater: sterkere selvbevissthet, bedre evne til selvledelse (følelser og adferd) og nærere forhold til sin egen livshistorie.

I løpet av dette året forstod studentene hvordan deres egne livshistorier kunne påvirke deres nåværende adferd og vaner som ledere.

– Vi har gjenoppdaget at karakter er viktig i lederskap, sier forskeren Gianpiero Petriglieri til INSEAD Knowledge.

I studien ble studentene blant annet konfrontert med hva tidligere erfaringer betyr for dem. De ble også stilt overfor moralske dilemmaer og tøffe spørsmål.

Forskerne konkluderer med at for å bidra til å utvikle effektive og ansvarlige ledere, må handelshøyskolene utfordre den følelsesmessige siden av studentens arbeid og liv og ikke bare den akademiske.

Powered by Labrador CMS