Ledelse

«Glemmer» førstelinjelederne

Virksomheter jobber ikke godt nok gjennom førstelinjelederne sine ved fusjoner og oppkjøp.

Publisert Sist oppdatert

En undersøkelse fra det globale konsulentselskapet Towers Watson viser at bedrifter for ofte ikke er flinke nok til å bruke førstelinjelederne sine når de skal gjennomføre integrasjonsprosesser etter fusjoner og oppkjøp. Dette kan koste selskapet dyrt, men også skape et ledelsesproblem i begge organisasjoner, skriver nettstedet Management Issues.

Over 700 ledere har deltatt i undersøkelsen, og flertallet av selskapene innrømmer at de ikke utnytter mulighetene til å engasjere og mobilisere førstelinjelederne fullt ut i slike prosesser.

Konsekvensene av å la være å ta førstelinjelederne helt inn i fusjons- og oppkjøpsvarmen kan etter sigende være mange. Selskapene kan få ledere som ikke er forberedt på eller har de nødvendige verktøyene for å hjelpe medarbeiderne gjennom integrasjonsprosessen. Noen ganger tror ikke en gang disse lederne på prosessen selv. Mangel på informasjon bereder for øvrig grunnen for rykter og mistenksomhet, dalende engasjement, talentflukt og redusert produktivitet.

Steve Allan, som jobber med oppkjøp og fusjoner for Tower Watsons i Europa, sier til Management Issues at en av grunnene til at oppkjøp feiler er nettopp de utfordringene som oppstår når man skal integrere medarbeiderne til én organisasjon. Han mener førstelinjelederne er nøkkelpersoner i dette arbeidet. De kan gi retning for hvordan medarbeiderne faktisk skal jobbe med sine nye kolleger og kunder i den nye hverdagen. De er også den viktigste kommunikasjonskanalen for ledere høyere opp i systemet.

Powered by Labrador CMS