Ledelse

Amund Tøftum har vært konsernsjef i AF-gruppen siden 2020. Foto: Erik Burås

Har knyttet sin interne historie til kjerneverdiene i over 100 år

AF-gruppen er bevisste på å knytte sin interne historiefortelling til selskapets verdier. Og de vil gjerne fortelle om dem til andre.

Publisert Sist oppdatert

Helt fra starten av selskapet i 1985 har AF Gruppen hatt samme verdier og visjon som er «Vi rydder fra fortiden og bygger for fremtiden,« forteller konsernsjef Amund Tøftum i AF-Gruppen.

Selv har han vært konsernsjef siden 2020, og har hatt ulike lederstillinger i selskapet siden han kom til AF-Gruppen i 2005. Tøftum kjenner derfor selskapets historie og verdigrunnlag godt.

Han forteller at verdiene ble definert med en erkjennelse at det er menneskene som skaper verdiene.

– Verdiene står sentralt i vår daglige drift for å skape en sterk, felles bedriftskultur, sier han, og fortsetter:

– Vi mener at bedriftskulturen er mye av grunnlaget for AFs suksess. AFs bedriftskultur er bygget opp over tid av motiverte og dyktige medarbeidere. Vi er stolt av bedriftskulturen som vi mener kjennetegnes av etisk atferd, samarbeid og engasjement.

Kjenn historiene

I arbeidet med å utarbeide verdier er de interne historiene som blir fortalt i bedriften sentrale, ifølge Gry Espedal som har uttalt seg til Dagens Perspektiv, i en tidligere artikkel om hvordan en bedrift bør utarbeide nye kjerneverdier.

Hun har nylig ferdigstilt doktorgraden om verdiarbeid i den trosbaserte organisasjonen Lovisenberg Sykehus. I doktorgraden har hun trukket frem viktigheten av å være observant på verdipraksiser internt i en bedrift, og ikke bare utforme kjerneverdiene.

I AF-gruppen har de også jobbet mye med verdiutforming, og verdiene som kommuniseres utad, blant annet på selskapets hjemmesider. De fem verdiene er: Til å stole på, Frihet til å utøve entreprenørånd og disiplin i henhold til mål og krav, Grundighet og hardt arbeid, Vilje til lønnsom vekst, og Ledelse gjennom tilstedeværelse og innlevelse.

Selskapet omtaler også sin historie på nettsidene. Der står det: «AF Gruppen ble etablert i 1985 for å satse på tunge anleggsprosjekter over hele Norge. Drivkraften var trangen til å utøve entreprenørånd og skape lønnsom vekst.»

Konsernsjefen bekrefter at AF-Gruppen er bevisste på å fortelle sin historie, og knytte historien til selskapets verdier.

– Vi formidler aktivt våre verdier og visjon i vår interne og eksterne historiefortelling. Dette skjer i mange kanaler, inkludert vårt intranett hvor medarbeiderne har mulighet til å poste oppdateringer om prosjektene de jobber på, sier Amund Tøftum.

Han mener dette bidrar til å knytte folk sammen og skaper stolthet i organisasjonen.

Tøftum viser blant annet til selskapets digitale magasin, AF Posten, der formålet er å formidle historier om prosjekter og aktuelle saker i konsernet. Artiklene handler ofte om prosjekter, men forteller samtidig om innovasjon, samarbeid, engasjement og gjennomføringskraft.

– Medarbeiderne er ambassadører for selskapets verdier, sier han.

Kjerneverdier brukes aktivt

Ifølge Tøftum er en nøkkelingrediens i AFs suksess å tufte bedriftskulturen på kjerneverdiene slik at det blir en enhetlig oppfatning av hvordan AF skal fremstå både internt og eksternt.

­­– Vi er oppmerksomme på betydningen av bedriftskultur og verdier også ved oppkjøp av nye selskaper, og det er avgjørende for våre investeringsbeslutninger at selskapene vi kjøper opp har verdier som samsvarer med vår, sier han.

AF-gruppen er opptatt av å kommunisere verdiene.

– Verdiene blir aktivt kommunisert i rekruttering, på oppstartskurs og lederkurs for våre medarbeidere. De står sentralt når vi formidler den daglige driften i prosjekter rundt om i Norge og Sverige. Målet er at samtlige medarbeidere skal ha et eierskap til verdiene og etterleve disse i hverdagen, sier Tøftum.

Flere tidligere konsernsjefer i AF-gruppen har formidlet de samme verdiene til de ansatte.

– Jeg er den fjerde konsernsjefen som har forvaltet de samme verdiene, og de føles like viktige, relevante og grunnleggende som den gang de ble etablert, sier han.

Tøftum forteller at de er veldig bevisst på at verdiene skal kjennetegne hvem de er og hvordan de opptrer som selskap.

– Samtidig gir de oss handlingsrom til å utøve entreprenørskap og sikre at vi ivaretar innovasjon, nysgjerrighet og nyskaping i vår daglige drift, avslutter han.

Powered by Labrador CMS