Ledelse

Coca-Cola var ett av selskapene som gikk igjen på de amerikanske rekrutteringsselskapenes svartelister.

Hodejegere unngår enkeltselskaper

Amerikanske hodejegere svartelister flere svært store, fremgangsrike bedrifter. Norske hodejegere kjenner seg bare delvis igjen.

Publisert Sist oppdatert

For en tid tilbake fikk magasinet Businessweek 20 rekrutterings- og konsulentselskaper i USA til å liste opp selskaper de styrer unna i rekrutteringsprosesser. Selskapene som havnet på «svartelisten» viste seg å være svært store, lønnsomme selskaper, og blant bedriftene som gikk igjen på flere lister kan man finne navn som Coca-Cola, Hewlett-Packard og General Electric, skriver Kapital.

Det var flere årsaker til at hodejegerne unngikk disse selskapene. En årsak var at ledere i disse selskapene som regel hadde vært i samme bedrift lenge. De hadde gått gradene internt, og kjente selskapet svært godt. Hodejegerne var på sin side i tvil om disse lederne ville gjøre en like god jobb i andre, mindre selskaper.

En annen årsak til svartelisting var kultur. En macho ledelseskultur preget av «eneveldig» lederskap, kan utvikle mellomledere som blir redd for å gjøre feil. Resultatet kan bli beslutningsvegring. En tredje årsak til svartelisting var lønnsnivå. En del av ledere i de store selskapene tjente så godt at det rett og slett var vanskelig for andre å lokke med et bedre tilbud.

Norske hodejegere bladet Kapital har snakket med, har et noe ulikt syn på hvorvidt det kan trekkes paralleller mellom USA og Norge når det gjelder svartelisting. Bjørn Boberg i Boyden World Corporation mener det er mulig å trekke paralleller, og viser til at det ikke er gitt at ledere i større virksomheter passer inn i mindre bedrifter, hvor støtteapparatet rundt lederne er mindre.

Hodejegerne Lars Esholdt i Esholdt Executive Search og Jens Petter Heyerdahl i Isco Group bekrefter overfor Kapital at ledere fra store bedrifter ikke nødvendigvis passer inn i små bedrifter, men er ikke kategoriske på dette. Esholdt understreker at en del ledere fra store selskaper ville klart utfordringen. Verken Esholdt eller Heyerdahl har tro på svartelisting av enkeltselskaper i det norske markedet.

Powered by Labrador CMS