Ledelse

Kupper jula på Facebook

En julekalender har i løpet av fjorten dager gitt turutstyrsleverandøren Bergans over 70.000 nye tilhengere på Facebook.

Publisert Sist oppdatert
Regler for PR-virksomhet på Facebook

– Interessen har vært eksplosiv. Vi hadde vært fornøyd hvis vi hadde fått 20.000 tilhengere på facebooksiden vår. Nå er vi oppe i over 82.000. Det er helt vanvittig, sier Ronny Hammer, presse- og reklamesjef hos Bergans Fritid AS.

Hammer trykket på knappen som forhåndslanserte julekalenderen på Facebook fredag 26. november. Før denne lanseringen hadde 9450 personer registrert seg som tilhengere av Bergans facebooksider. Ronny Hammer tok helg, og var mer enn godt fornøyd da han logget seg inn på PCen sin hjemmefra om lørdagen og så at antallet tilhengere hadde steget til 13.250. Men så eksploderte det.

Første søndag i advent, den 28. november, hadde Bergans facebookside 34.000 tilhengere. Den 29. november var tallet 46.000. Den 1. desember, dagen da den første luken i julekalenderen skulle åpnes, kunne Bergans notere seg en fanklubb på 75.000 personer.

Spredt til 530.000

– Vi sendte ut 9450 invitasjoner til tilhengerne av siden med en oppfordring om å sende invitasjonen videre til venner som kunne ha interesse av slik aktivitet. I løpet av kort tid var invitasjonen spredt videre til 530.000 personer. Det forteller noe om kraften dette mediet har, sier Hammer.

Julekalenderen har 24 luker, og deltagerne kan hver dag gjette på hva det er som befinner seg bak neste luke. Svaret er et Bergans-produkt, og en av dem som har gjettet riktig, vinner produktet.

Da Ronny Hammer logget seg på PCen sin natt til søndag 28. november, var hele facebooksiden, eller veggen, til Bergans full av spørsmål om konkurransen, svar, kommentarer og diskusjoner. Det formelig rant inn med meldinger og innlegg, og da Ronny Hammer selv skulle legge ut et innlegg, raste det nedover på siden, dyttet nedover av stadig nye innlegg som kom inn.

Datakollaps

– Jeg så innlegget mitt forsvinne nedover siden og innså at vi ikke lenger hadde kontroll over vår egen vegg.

Søndag stengte Hammer veggen slik at publikum ikke kunne skrive nye innlegg. Det var imidlertid fremdeles fritt fram for å legge ut kommentarer til innlegg Bergans selv hadde lagt ut.

Den 1. desember startet konkurransen, og alt gikk greit. Den 2. desember kollapset imidlertid datasystemet på grunn av stor trafikk, og to mann jobbet intenst for å splitte opp databasen i flere mindre baser før julekalenderen kunne rulle videre.

– Vi hadde en to-tre døgn hvor vi nærmest jobbet døgnet rundt for å få dimensjonert opp systemet. Men sånt er bare moro, sier Hammer.

83.104 fans

I skrivende stund, er det 83.104 facebookbrukere som «liker» Bergans' facebookside, og tallet er stigende. Selskapet har ennå ikke statistikk over hvor mange det er som faktisk deltar i konkurransen, men merker seg at 163.000 personer har svart ja-takk til invitasjonen om å delta.

En annen positiv effekt av julekalenderen er at trafikken på Bergans hjemmeside på internett har økt kraftig. Årsaken er at det hver dag legges ut en ledetråd på Facebook som forteller noe om hva som befinner seg bak neste luke. Det fortelles imidlertid ikke mer enn at deltagerne gjerne må klikke seg inn på Bergans internettside og lete blant produktene for å finne svaret.

Effektene

– Hva slags effekt har denne julekalenderen for Bergans?

– Vi har først lært mye om Facebook som medium. I tillegg har publikums kunnskap om Bergans-produktene økt, noe som forhåpentligvis fører til økt salg, sier Ronny Hammer, som forteller at de er relativt ferske brukere av Facebook.

Bergans begynte aktivt å utvikle hovedsiden sin i august, og ønsker å lage en side hvor brukerne finner relevant informasjon. Dette inkluderer produktnyheter fra Bergans, tilbakemeldinger fra brukere, men også nyheter og tips om det å være på tur. Hovedformålet er ifølge Hammer ikke å selge der og da, men å drive merkevarebygging.

– Intensjonen er at dette skal være et hyggelig sted å være, og julekalenderen var tenkt som en hyggelig aktivitet før jul.

– Hva sitter dere igjen med når julen er over og det ikke lenger er premier å vinne hver eneste dag?

– Det er da den store jobben begynner. Vi skal forsøke å forvalte den interessen folk viser og ta godt vare på de nye tilhengerne vi har fått. Det blir ingen gavefest framover, men vi ønsker å gi relevant informasjon og tilby nye aktiviteter. Av og til vil vi også gi bort produkter, for eksempel til noen som har skrevet et godt innlegg eller gitt oss konstruktiv kritikk.

Billig markedsføring

Ronny Hammer mener at julekalenderen er rimelig markedsføring, og sier den koster Bergans 24 produkter pluss noen tusenlapper i arbeidstimer.

– Har dere brukt mye tid på dette?

– Med unntak av de første dagene hvor det var unntakstilstand, har jeg ikke har opplevd dette som veldig tidkrevende.

Ifølge Hammer kommer du langt med litt IT-kompetanse pluss noen som kan lage spørsmål, følge med på siden, svare brukere og legge ut nye innlegg.

– Den IT-kompetansen som trengs, har de aller fleste bedrifter innomhus, og hvis man setter av 10.000 kroner til en julekalender som dette, pluss premier, så er det rikelig. Dette er ekstremt billig markedsføring, sier Ronny Hammer.

Les også: – Trigger spillelysten

factbox_92

Regler for PR-virksomhet på Facebook
Powered by Labrador CMS