Ledelse

Tore Slaatta, professor i medievitenskap ved OsloMet, mener at forlagene bør satse på forleggeriet.

Mener forlag bør være forlag, ikke mediehus

Hvis forlag skal drive med radio, TV og strømming, kan det ta oppmerksomheten bort fra det viktigste; skriftkulturen, forleggeriet og forfatterne, mener professor i medievitenskap.

Publisert Sist oppdatert

­– De mister troverdighet, sier Tore Slaatta, professor i medievitenskap ved OsloMet og tidligere generalsekretær i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.

Danmarks eldste forlag, Gyldendal, har nylig gitt opp ambisjonene om å være nettopp et digitalt mediehus. De skal igjen være et klassisk forlag, skriver den danske avisen Politiken.

Ifølge den nye forlagsdirektøren, Hanne Salomonsen, skal forlaget fremover satse på litteratur og lærebøker. Alle ambisjoner om å lage radio og tv i tillegg, er skrinlagt, konstaterer avisen. Nå skal kjernevirksomheten, selve forleggeriet, styrkes.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS