Ledelse
Mistrives du?
Håndter egen mistrivsel på jobben.
Arbeidsmiljøet kan være dårlig, du kan være misfornøyd med sjefen eller mislike tøffe nedskjæringer. Uansett årsak til mistrivselen; sats på å oppføre deg profesjonelt. Unngå at du saboterer deg selv gjennom dårlige holdninger, skriver Pat Olsen, blogger hos Harvard Business Publishing.
Bloggeren viser til at flere eksperter oppfordrer den ulykkelige arbeidsdager til å gå i seg selv. Timothy Butler, som jobber med karriereutviklingsprogrammer ved Harvard, sier at for å forstå hvorfor du er ulykkelig, må du konfrontere den ulykkelige følelsen og gå inn i det som skjer. Ikke forsøk å løse ting for fort, oppfordrer Butler, som anbefaler at man i starten observerer sine egne følelser istedenfor å forvente forandringer. Ifølge Butler er ulykkeligheten en varselklokke som ringer. Det er deler av selvet ditt som ikke blir hørt som ønsker din oppmerksomhet.
En annen arbeidslivsekspert, Tammy Erickson, går rett på arbeidsoppgavene når hun gir råd. Kan du bidra med noe annet enn du pleier; eller finne måter å være mer kreativ på i jobben? Kan arbeidsoppgaven gjøres på en annen måte enn du pleier å gjøre?
Å miste besinnelsen og kontrollen er sjelden noen god løsning. Du vet aldri når du skal jobbe med en av dine tidligere kolleger igjen.
Pat Olsen løfter i bloggen sin fram tre tips til folk som mistrives på jobb, og det handler om å ta ansvar selv:
• Innse realitetene.
Hvis du er i en jobb du ikke ønsker å være i. Akseptér det, selv om du ikke får til å endre noe i morgen. Aksept gjør imidlertid at du kan begynne å ta noen steg i retning av endring.
• Ha en plan
Vær proaktiv. Diskuter ideer med venner og familie du har tillit til. Hvis du har forslag til endringer på nåværende arbeidsplass, vurder om leder eller personalavdelingen kan hjelpe. Du kan også satse på videreutdanning av noe slag; det kan hjelpe det over i en ny jobb. Det kan også være bra å finne seg noe positivt å drive med utenom jobben. Å ha andre interesser gir deg noe å se fram til.
• Finn noe positivt
List opp de positive tingene ved jobben din. Liker du kollegene dine? Har du kort pendlervei? Har dere noen spesielle goder? Hvis du ser noen positive sider, får du en litt annen tilnærming til tingene, og føler deg ikke fullt så «fanget».