Ledelse

Motivér medarbeiderne

9 faktorer som kan øke jobbmotivasjonen.

Publisert Sist oppdatert
Lederskap er en viktig faktor for å skape jobbmotivasjon. Det konstaterer i sin omtale av studien "Motivera mera" fra Lunds universitet.ledarna.se

I studien har man sett nærmere på et selskap i flybransjen hvor kravene til kundeservice er høye. Funnene viser at lederen er viktig for å skape arbeidsmotivasjon. Det er lederen som bidrar til at foretaket gjennomsyres av en sterk vi-følelse og samhørighet. Kommunikasjon er også en viktig faktor, og også her er lederen en viktig brikke. Fungerer ikke kommunikasjonen, skapes det et motivasjonshinder.

Jobbrotasjon viste seg å være godt for motivasjonen. Dette fordi de ansatte fikk større kunnskap og et bedre helhetsbilde av det som foregikk i bedriften. Belønningssystemer bidro også til økt motivasjon, men tilbakemeldinger fra ledere og kunder viste seg å være viktigere.

Studien beskriver ni faktorer som gir økt motivasjon. Den siste faktoren - sannhetens øyeblikk - handler om det øyeblikket hvor den ansatte får mulighet til å skape kvalitet i møte med kunden. Hver gang man lykkes i et sannhetens øyeblikk, er det positivt både for kunden og den ansatte. Den ansatte får gjerne økt selvtillit, og blir derigjennom mer motivert.

Dette er de ni faktorene som ifølge studien gjør at man kan føle arbeidsmotivasjon:

  • Ytre og indre motivasjon
  • Lederskap
  • Handlingsfrihet
  • Utdanning
  • Belønningssystem
  • Kommunikasjon
  • Jobbrotasjon
  • Tilbakemeldinger
  • Sannhetens øyeblikk.
Powered by Labrador CMS