Ledelse

Norwegian er blant de nordiske selskapene som er flinkest til å 'holde på' folka sine, viser undersøkelse.

Nå tviholder bedriftene på folka sine

Norwegian og IKEA er blant selskapene i Norden med lavest turnover og som dermed er flinkest til å holde på medarbeiderne sine.

Publisert Sist oppdatert

­I løpet av pandemien ble arbeidstakere usikre på egen jobbfremtid, og undersøkelser viste at svært mange ønsket å skifte arbeidsplass.

Nå er denne tendensen i ferd med å snu. Stadig flere arbeidstakere ønsker seg stabilitet og trygghet, noe mange mener de best kan få der de er. Også for arbeidsgiverne er det blitt viktigere å holde på de ansatte man har i et svært stramt arbeidsmarked.

Men hvilke selskaper er de ansatte mest fornøyde med å bli værende i? Selskapet CVapp.no brukte LinkedIn-data om median ansettelsestid for ansatte i de mest fremtredende selskapene i verden og i Norden for å rangere de som holder på sine ansatte lengst – og de med raskest turnover.

Store forskjeller

Over halvparten (11 av 20) av selskapene som beholder sine ansatte sine lengst på verdensbasis er flyselskaper, viser undersøkelsen. De høye kostnadene ved sikkerhetskontroller og opplæring for både piloter og flyvertinner betyr at flyselskapene er spesielt interessert i å beholde de ansatte, heter det i en pressemelding fra CVapp.

Blant de skandinaviske selskapene er det store forskjeller når det gjelder ansiennitet og hvor lenge de har folk ansatt. Mens Spotify har en gjennomsnittlig ansettelsestid på bare 2,3 år, ligger Ericsson høyest med 8,3 år, viser tallene fra CVapp. Mellom disse ligger selskaper som IKEA, Astra Zeneca og H&M, som alle har en gjennomsnittlig ansiennitet på mellom 4,8 og 5,0 år. Norwegian har en gjennomsnittlig ansiennitet på 5,7 år, mens Volvo og Novo Nordisk ligger på 5,8 og 6,0 år.

Ni av de ti selskapene med kortest ansiennitet er i internett- og programvaresektoren. Dog er mange av disse selskapene «nye», noe som slår ut når man måler gjennomsnittlig ansiennitet.

Her er noen eksempler på gjennomsnittlig ansiennitet i kjente nordiske selskaper:

  • Spotify - 2,3 år

  • IKEA - 4,8 år

  • Astra Zeneca - 4,9 år

  • H&M - 5,0 år

  • Norwegian - 5,7 år

  • Volvo - 5,8 år

  • Novo Nordisk - 6,0 år

  • Ericsson - 8,3 år

Internasjonalt er forskjellene enda større. HSBC Bank USA og Neutrogena ligger på delt førsteplass som de selskapene som beholder sine ansatte lengst, med en gjennomsnittlig ansettelsesperiode på 10,2 år.

I den andre enden finner vi Coinbase, Avelo Airlines og Popeyes, som har en gjennomsnittlig ansettelsesperiode på 0,8 år – den korteste ansettelsesperioden i denne studien.

Powered by Labrador CMS