Ledelse

Det er mange fallgruver når man skal gjennomføre undersøkelser. Måten spørsmålene stilles på har mye å si.

– Noen medarbeider-undersøkelser er mer til skade enn til nytte

Utydelige spørsmål, svar som er vanskelige å tolke, dårlig oppfølging og feil i målinger. Medarbeiderundersøkelser som ikke gjennomføres på rett måte, kan skade mer enn de gagner, ifølge svensk forsker.

Publisert Sist oppdatert

­LEST OM LEDELSE. Arbeidsgivere har det overordnede ansvaret for arbeidsmiljøet, herunder å sikre en helsefremmende arbeidssituasjon.

I dette arbeidet er det blitt ganske vanlig å sende ut undersøkelser til de ansatte. Noen svenske forskere er imidlertid bekymret for kvaliteten på undersøkelsene, ifølge avisen «Allt om arbetsmiljö».

Dan Hasson er doktor i stresshåndtering og underviser ved Karolinska Institutet. Han sier til avisen at han mener det er et problem at mange medarbeiderenqueter ikke er vitenskapelig validert, det vil si at det ikke er sikkert at de måler det man har tenkt at de skal måle.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 750,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2835,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 205,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2400,-

KJØP

Powered by Labrador CMS