Ledelse

Ifølge en fersk kundetilfredsundersøkelse fra American Customer Satisfaction Index (ACSI), er McDonalds minst populær av alle fast-foodkjedene i USA.

Ny bunnmåling for McDonalds

Ifølge en fersk kundetilfredsundersøkelse fra American Customer Satisfaction Index (ACSI), er McDonalds minst populær av alle fast-foodkjedene i USA. På topp kommer Chick fil-A og Chipotle. Dermed fortsetter fallet for verdens største og mest kjente hamburgerkjede.

Publisert Sist oppdatert
Hamburgerkjempen, som selger mer enn 75 hamburgere per sekund, 270.000 i timen, fikk bare 67 poeng av 100. Den synkende tilfredsstillelsen med McDonalds henger ifølge analytikere sammen med økende velstand, bedre betalingsvillighet og mer kresne kunder. Men i undersøkelsen fremgår det at hele fast-food industrien nå er under kraftig press. Tilfredsheten med full-service restauranter holder seg stabil på 82 poeng av 100, mens fast-food restauranter faller 3,8 prosent til 77, laveste score på fem år. Gapet mellom gatekjøkken og full-service restauranter er det største siden 2010.

Nedgang

Men McDonalds er ikke alene om å føle amerikanernes endrede forbruksmønster på kasseapparatet. Alle de etablerte fast-food kjedene tapte terreng Burger King (-5% til 72), KFC (-1% til 73), Wendy (-6% til 73), Arby (debuterer på 74) og Taco Bell (uendret ved 72).
Blant de 17 selskapene på listen finnes foreløpig fem i Norge; Pizz Hut, Subway, Starbucks, Burger King og McDonalds. Kjeder som Thank Good Its Friday regnes i USA ikke som fast-food restaurant.
De største konkurrentene til McDonalds har historisk vært Burger King, KFC, Subway, Taco Bell, Pizza Hut, Domino's og Wendys, alle fra USA. Men nå er det store endringer på gang i verdens største fastfood-marked, med en rekke nykommere som tenker helt annerledes og ønsker å ta en bit av det lukrative fastfood markedet.
The American Customer Satisfaction Index (ACSI) produserer og kartlegger hvert år kundetilfredsstillelsen for mer enn 300 store selskaper som leverer varer og tjenester til amerikanske forbrukere. Gjennom stemmegivningen til 70.000 mennesker dekker selskapet 43 bransjer og 10 økonomiske sektorer, som til sammen representerer et tverrsnitt av den amerikanske økonomien.
– Den raskt voksende «uformelle» delen av fast-food restauranter (food-trucker med videre) er med å endre forbrukernes smak og forbuke, sier ACSI direktør David VanAmburg i en pressemelding. - Forbrukerne har litt mer penger i lomma, men er fortsatt presset på tid. Forbrukerne har høyere betalingsvillighet for bedre produkter, men det skal fortsatt går raskt og fortsatt være rimelig, sier han.
I tredje kvartal i fjor kunne McDonalds, som har 35.000 restauranter over hele verden, omsatte for rundt 170 milliarder kroner i 2013 og sysselsatte godt over 1.7 millioner mennesker, rapportere om 3 prosent fall i omsetningen og 30 prosent fall i profitten etter sviktende salg i alle markeder. I tredje kvartal 2014 var USA minus 2.8 prosent, Europa minus 0.7 prosent og Asia/Fjerne Østen, Midt-Østen og Afrika minus 14.5 prosent.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 750,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2835,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 205,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2400,-

KJØP

Powered by Labrador CMS