Ledelse

For å oppfylle kravene til aktsomhetsvurderinger, må virksomheten ikke bare ha oversikt over interne forhold i sin egen virksomhet, men også over alle sine leverandørkjeder og andre forretningsforbindelser. Foto: Kzenon | iStock Photo

Nyttig lederverktøy til den nye åpenhetsloven

Om to uker trer åpenhetsloven i kraft. I stedet for å spekulere i hvor minimumsgrensene går, bør bedriftene skynde seg med å få på plass interne systemer, råder Forbrukertilsynet.

Publisert Sist oppdatert

­Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester. Den skal dessuten sikre allmenheten tilgang til informasjon om disse forholdene, og arbeidet virksomhetene gjør for å sikre dette.

Infoplikt og aktsomhet

Loven pålegger bedriftene altså både en informasjonsplikt og en plikt til blant annet å gjennomføre aktsomhetsvurderinger, skriver Forbrukertilsynet på sine nettsider.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS