Ledelse
Orkla blir et rent merkevareselskap
Selger unna virksomheter for rundt 30 milliarder kroner.
– Det er julaften. Dette har vi ventet på lenge. Aksjonærene i Orkla har nå vært sultefôret i årevis med en avkastning som er langt dårligere enn hovedindeksen. Nå tror jeg det blir andre boller. Kanskje får vi se oppimot en dobling i løpet av to-tre år, sier Jan Petter Sissener til Dagens Næringsliv. Partneren og forvalteren i Sissener sier dette etter å ha hørt Orklas konsernsjef Bjørn Wiggen lansere Orklas nye strategi på Orklas kapitalmarkedsdag i lokalene til London Stock Exchange onsdag.
Orkla-kursen åpnet med sterk oppgang, etter at Orkla varslet ekstraordinært utbytte på fem kroner per aksje. Totalt deler selskapet ut over fem milliarder kroner, hvorav 1,2 milliarder til hovedaksjonær og styreleder, Stein Erik Hagen.
Nå er selskapets strategi vedtatt av styret. Tidligere Orkla-sjef Jens P. Heyerdahls mangeårige strategi om Orkla som et konglomerat ryker. Orkla skal bli det ledende norske merkevareselskapet.
Ifølge Wiggen ligger det an til salg av virksomheter, priset til rundt 30 milliarder kroner av analytikerne, skriver Dagens Næringsliv.
Nylige artikler
Hva Itera har lært om kriseledelse under krigen i Ukraina
Her er Støres plan for Norge de neste årene
Ung, ivrig og utslitt?
Vedum stenger døra for MDG i oljepolitikken
Far og sønn sto bak masseskytingen i Australia som kostet 15 liv
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere