Ledelse
Overdrives kundefokuset?
Mange vellykkede selskaper har forretningsmodeller hvor kunden står i sentrum. Andre lykkes uten å ha et like sterkt kundefokus.
Å sette kunden i sentrum er ingen dyd, skriver Martin Koschat, markedsføringsprofessor IMD, i innlegget Why customer focus is overrated hos Management-Issues.
Han fastslår at mange selskaper og merkevarer gjør det godt selv med et minimum av kundefokus, og viser til at årsrapportene til de fleste oljeselskapene forteller at selskapene er langt mer opptatt av å finne nye oljefelt enn av å skaffe seg nye kunder/beholde de gamle.
I markeder med stor etterspørsel, men begrenset tilbud kan selskapene finne det mer formålstjenlig å rette oppmerksomheten mot de ressursene som befinner seg oppstrøms enn å rette blikket mot kundene, skriver Koschat.
Les også:Ansatte først, deretter kundene
Andre selskaper velger ifølge Koschat paradoksalt nok å tone ned kundefokuset av hensyn til kunden. For eksempel fordi de oppdager at kunden heller vil ha lavere priser enn høy service. Det finnes mange lavprisselskaper i ulike bransjer som lykkes til tross for at de ikke setter kundens ve og vel i sentrum. Prisene er imidlertid så lave at varene er attraktive for kundene likevel.
Overdrives kundefokuset? Du kan med sette kunden i sentrum, men du "må" ikke, konkluderer IMD-professoren. Graden av kundefokus er et strategisk valg.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen