Ledelse

Parallelløp fra Oslo Havn

I konflikten med havnearbeiderne vurderte Oslo Havn automatisering, overtidsstopp og ny prising som vil føre til mindre arbeid. De kalte strategien «obstruksjonsveien».

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Aftenposten.

Ledelsen ved Oslo Havn la før jul i fjor en strategi med fire parallelle løp for konflikten med havnearbeiderne. Ett av løpene fikk navnet «obstruksjonsveien». Der vil havneledelsen sjekke «hvordan vi kan obstruere slik at bryggearbeiderne vil endre seg».

Det viser et internt dokument som Aftenposten har fått tilgang til. Brevet er sendt fra havnedirektøren til havnestyrets møte 6. desember i fjor.

De andre løpene i strategien var «forhandlingsveien», «samfunnsmessig påvirkning» og «modernisering».

Gjennom det siste året har konfliktene tilspisset seg flere steder i landet. Bakgrunnen kan være planen som ble lagt for over ett år siden.

Selv om de offentlige havnene påvirkes av tariffavtalen, er de formelt ikke part i den. Ledelsen i det kommunale foretaket Oslo Havn skriver at de, i samarbeid med NHO, har utarbeidet strategien for å få gjennomslag for sine krav. De mener at «det er et stort behov for å effektivisere arbeidsordningen til de impliserte parter».

Hovedproblemet er havneearbeidernes tariffavtale, som sikrer dem fortrinnsrett på lasting og lossing. Avtaleverket sikrer dem også flere felles matpauser. På grunn av havnearbeidernes nøkkelrolle stopper annet arbeid i havnene opp i disse pausene.

Forhandlinger har så langt ikke ført frem, og utgangspunktet er at ledelsen hevder de har tilbudt en lønnsøkning, mens havnearbeiderne ser på tilbudet som en lønnsreduksjon, siden det vil flytte arbeid vekk fra kvelder og helger, hvor tilleggene er gode, skriver Aftenposten.

Powered by Labrador CMS