Ledelse

Skill deg ut i strømmen av e-poster ved å tiltale mottakeren med «du» eller «deg».

Skriv e-post som blir lest

Hva som står i emnefeltet kan utgjøre hele forskjellen.

Publisert Sist oppdatert

Mange travle mennesker som er vanskelige å få tak i nærmest oversvømmes av «flinke», politisk korrekte mailer. I denne flommen av «flink» e-post kan en klar, enkel melding skille seg nok ut til at mottageren stopper opp ved akkurat den.

Det kan være verdt å anstrenge seg litt ekstra for å utstyre e-poster med emnefelt som fanger mottagerens oppmerksomhet. Choire Sicha, tidligere redaktør for The New York Observer, sier til The Wall Street Journal at han har begynt å behandle e-posten sin som en Twitter-strøm: Han stopper opp ved det som evner å fange hans oppmerksomhet. Resten lar han fare.

The Wall Street Journal har i en artikkel sett nærmere på flere fremgangsmåter for å nå frem med e-post. Et tips er å holde teksten i emnefeltet så enkel som mulig.

Det kan være virkningsfullt å tiltale mottakeren som du eller deg i emnefeltet. Tina Brown, gründer av Women in the World Summit og tidligere magasinredaktør, har i alle fall gode erfaringer med denne fremgangsmåten. Hun peker på at ingenting fascinerer folk mer enn dem selv, og hun har selv brukt denne teknikken for å nå frem til travle, kjente mennesker.

Anne Lewis, sjef for det digitale markedsføringsbyrået Anne Lewis Strategies, har blant annet jobbet med kampanjer for Hillary Clinton. Hun er blant dem som konstaterer at tidene har forandret seg. Hun sier til The Wall Street Journal at det ikke lenger er nok å være flink. Teksten i emnefeltet må si noe om hvorfor mottageren skal åpne e-posten. Hun nevner at hun selv for eksempel svarer raskt på e-post med emner à la «Jeg trenger tilbakemelding fra deg».

Powered by Labrador CMS