Ledelse
Slik kan du utnytte LinkedIn bedre
Ledere og bedrifter har mye å gå på når det gjelder å utnytte LinkedIn som et sosialt verktøy, mener markedsføringsekspert Eirik Berge.
Berge forteller at det syndes blant svært mange brukere av LinkedIn. En av feilene som gjøres er manglende aktivitet.
– De fleste sitter helt stille. 80 prosent av brukerne tror LinkedIn bare er en cv-base for jobbsøking. Det er helt feil, sier han.
I stedet bør du bruke denne arenaen til å fortelle hva du står før, enten du er leder, en bedrift eller en jobbsøker.
– LinkedIn er ikke et sosialt medium, det er et sosialt verktøy. Det er ditt nye CRM-system (kundeoppfølgingssystem, red.anm.), utdyper han.
Latskap og mangel på kunnskap
Ifølge Berge legger Ola Nordmann inn useriøse bilder, og fyller ikke ut profilen sin. En av grunnene til dette er at man bruker mye tid i andre sosiale medier, og ser på LinkedIn som et av mediene i mengden. Nytteverdien synes uklar.
– For å få utnyttet dette verktøyet må vi være der det skjer, og vi må vise oss frem på en bra måte. Det holder ikke med sydenbilder og en useriøs fremtoning. Vi må se nytteverdien i å skape effekt, både for oss selv og for nåværende arbeidsgiver, sier han.
Markedsføringsekspert Eirik Berge anbefaler deg å ta LinkedIn seriøst. Verktøyet er ditt nye CRM-system, hevder han.
Attraktiv uten selvskryt
Berge anbefaler deg å dele kunnskap og vise generøsitet, delta i grupper og legge ut saker om hva du er opptatt av. Unngå overdrevet selvskryt. Slik blir du attraktiv.
– Når potensielle kunder trenger noe innenfor ditt område, må du ha gjort et forarbeid slik at det er deg det er naturlig å kontakte først. Verden har blitt en anbefalingsarena. Ting skjer raskt, og tilgjengelighet er viktig, sier han.
Bedriftsprofiler
Det er fortsatt enkeltpersoner som har mest nytte av verktøyet, ifølge Berge. Likevel har bedrifter i det siste fått mye igjen for sine LinkedIn-strategier.
– Jeg vet at Statoil har satset seriøst på å bygge opp profilen sin. De har brukt mange ressurser på dette, og resultatet har blitt at 250 000 personer følger bedriften. Det gedigne nettverket de har bygget opp har vært verdifullt for bedriften for eksempel i deres rekrutteringsprosess. De har kunnet styre informasjonen og kommunisere effektivt med potensielle kandidater og kunder, forteller han.
Fremtidens bruk av LinkedIn handler om å stå på barrikadene til bedriften din. Rollen din er å drive med indirekte markedsføring uten å overdrive.
– Er du troverdig, kunnskapsrik og generøs, blir du også attraktiv for andre, sier Berge.
Han mener at en god LinkedIn-profil er like viktig som et hvilket som helst dokument eller referansebrev. Har du gjort en god jobb med profilen din, trenger man for eksempel ikke sende fysiske eksemplarer av cv-er eller kundereferanser.
– I tillegg så er det jo fordeler ved å ha et fullstendig og utfyllende dokument liggende tilgjengelig på en tjeneste som brukes aktivt, i motsetning til cv-en på papir som ligger ensm å samler støv i skuffen, sier han.
Han summerer opp sine tips for å lykkes på LinkedIn:
- Hovedhensikten med LinkedIn er ikke å bli ansatt et annet sted. Det er å maksimere din «leveranse» for din nåværende arbeidsgiver
- Velg ut et profilbilde som skaper et godt førsteinntrykk av deg
- Ikke vis frem de samme stripene som de andre. Våg å vise hva du er dyktig til
- Beskriv essensen i hver jobb du har hatt under listingen av disse
- Bygg nettverk
- La høre fra deg og bedriften din – vær aktiv
- Engasjer deg i grupper og diskusjoner