Ledelse

Slik kan du utnytte LinkedIn bedre

Ledere og bedrifter har mye å gå på når det gjelder å utnytte LinkedIn som et sosialt verktøy, mener markedsføringsekspert Eirik Berge.

Publisert Sist oppdatert

Berge forteller at det syndes blant svært mange brukere av LinkedIn. En av feilene som gjøres er manglende aktivitet.

– De fleste sitter helt stille. 80 prosent av brukerne tror LinkedIn bare er en cv-base for jobbsøking. Det er helt feil, sier han.

I stedet bør du bruke denne arenaen til å fortelle hva du står før, enten du er leder, en bedrift eller en jobbsøker.

– LinkedIn er ikke et sosialt medium, det er et sosialt verktøy. Det er ditt nye CRM-system (kundeoppfølgingssystem, red.anm.), utdyper han.

Latskap og mangel på kunnskap

Ifølge Berge legger Ola Nordmann inn useriøse bilder, og fyller ikke ut profilen sin. En av grunnene til dette er at man bruker mye tid i andre sosiale medier, og ser på LinkedIn som et av mediene i mengden. Nytteverdien synes uklar.

– For å få utnyttet dette verktøyet må vi være der det skjer, og vi må vise oss frem på en bra måte. Det holder ikke med sydenbilder og en useriøs fremtoning. Vi må se nytteverdien i å skape effekt, både for oss selv og for nåværende arbeidsgiver, sier han.

Markedsføringsekspert Eirik Berge anbefaler deg å ta LinkedIn seriøst. Verktøyet er ditt nye CRM-system, hevder han.

Attraktiv uten selvskryt

Berge anbefaler deg å dele kunnskap og vise generøsitet, delta i grupper og legge ut saker om hva du er opptatt av. Unngå overdrevet selvskryt. Slik blir du attraktiv.

– Når potensielle kunder trenger noe innenfor ditt område, må du ha gjort et forarbeid slik at det er deg det er naturlig å kontakte først. Verden har blitt en anbefalingsarena. Ting skjer raskt, og tilgjengelighet er viktig, sier han.

Bedriftsprofiler

Det er fortsatt enkeltpersoner som har mest nytte av verktøyet, ifølge Berge. Likevel har bedrifter i det siste fått mye igjen for sine LinkedIn-strategier.

– Jeg vet at Statoil har satset seriøst på å bygge opp profilen sin. De har brukt mange ressurser på dette, og resultatet har blitt at 250 000 personer følger bedriften. Det gedigne nettverket de har bygget opp har vært verdifullt for bedriften for eksempel i deres rekrutteringsprosess. De har kunnet styre informasjonen og kommunisere effektivt med potensielle kandidater og kunder, forteller han.

Fremtidens bruk av LinkedIn handler om å stå på barrikadene til bedriften din. Rollen din er å drive med indirekte markedsføring uten å overdrive.

– Er du troverdig, kunnskapsrik og generøs, blir du også attraktiv for andre, sier Berge.

Han mener at en god LinkedIn-profil er like viktig som et hvilket som helst dokument eller referansebrev. Har du gjort en god jobb med profilen din, trenger man for eksempel ikke sende fysiske eksemplarer av cv-er eller kundereferanser.

– I tillegg så er det jo fordeler ved å ha et fullstendig og utfyllende dokument liggende tilgjengelig på en tjeneste som brukes aktivt, i motsetning til cv-en på papir som ligger ensm å samler støv i skuffen, sier han.

Han summerer opp sine tips for å lykkes på LinkedIn:

  • Hovedhensikten med LinkedIn er ikke å bli ansatt et annet sted. Det er å maksimere din «leveranse» for din nåværende arbeidsgiver
  • Velg ut et profilbilde som skaper et godt førsteinntrykk av deg
  • Ikke vis frem de samme stripene som de andre. Våg å vise hva du er dyktig til
  • Beskriv essensen i hver jobb du har hatt under listingen av disse
  • Bygg nettverk
  • La høre fra deg og bedriften din – vær aktiv
  • Engasjer deg i grupper og diskusjoner

Lederverktøy

Slik unngår du å dumme deg ut på LinkedIn:

Ikke bruk uprofesjonelle bilder:

  • LinkedIn er annerledes enn mange av de andre sosiale mediene
  • Du gir det beste inntrykket hvis du profilerer den profesjonelle siden av deg selv
  • Presenter deg med et ansiktsbilde med hvit eller nøytral bakgrunn. Vurder en profesjonell fotograf

Ikke glem å oppdatere profilen din:

  • Når potensielle kunder søker deg opp, gir du et dårlig inntrykk når du ikke har oppdatert hverken stilling eller arbeidsgiver
  • Profilen din fungerer som en levende, sanntids-cv, som må være oppdatert
  • Oppdater alle endringer i stillingsbeskrivelse, funksjon eller firma

Unngå upassende oppdateringer:

  • Statusoppdateringer som passer på twitter og Facebook fungerer ikke på LinkedIn
  • Unngå å poste personlige eller politiske meninger som kan kjøle interessen hos potensielle kunder, arbeidsgivere eller forretningsforbindelser
  • Prøv å være deg selv, men innenfor rimelighetens grenser. Hvis det du poster på LinkedIn ikke tåler dagens lys i et møte på jobben, unngå å poste det

Ikke fremstå som en narsissist:

  • På LinkedIn blir du bare én i mengden hvis du fremstår som en skrytende og selvopptatt person
  • For mye selvskryt fører til at ingen ønsker å knytte kontakt med deg, inklusive kunder og forretningsforbindelser
  • Fokuser heller på å være ekte og konstruktiv. Tenk på hvordan du kan fremstå verdifull for dine forbindelser og bransjen din
  • Link til artikler og tekst som representerer dine verdier og det du står for, som for eksempel innhold fra ledere som inspirerer deg

Ikke forsøm LinkedIn:

  • LinkedIn er ikke bare et medium for jobbsøkere. Det består også av uendelige nettverk av dyktige ledere og ansatte. Brukes platt-formen riktig, kan du posisjonere deg som ledende innenfor ditt fagfelt
  • Post tekst eller bilder hver uke, og legg vekt på at innholdet reflekterer dine personlige og profesjonelle verdier
  • Utforsk LinkedIn Pulse, en ressurs som kan hjelpe deg med å etablere ekspertise innen ditt fagområde
  • Bruk LinkedIn som det nettverksverktøyet det er. Du bør fremstå som en profesjonell, pålitelig og veletablert ekspert med kontakter for å få fullt utbytte av plattformen

Bob Glazer, CEO i Acceleration Partners / Entrepreneur.com

Powered by Labrador CMS