Ledelse
Slik knekker du skrivekoden
Du har kanskje vært der selv? Du har mye på hjertet og har skrevet alt ned. Men ingen er interessert i å lese. Fortvil ikke. Det er mulig å knekke skrivekoden.
Det har aldri før vært flere plattformer og medier og boltre seg selv og sine meninger i. Samtidig er det stadig vanskeligere å bli hørt og lest.
Altfor mange tekster er intetsigende, uforståelige, uinteressante, irrelevante, fargeløse, upersonlige, fantasiløse eller på andre måter dønn kjedelige. Det finnes imidlertid ingen grunn til at en tekst skal være kjedelig, selv om den tar for seg et seriøst tema.
Kjedelige tekster har ikke livets rett. Heldigvis kan de skrives bedre før de slippes løs på lesere.
Det mener Audun Farbrot – fagsjef for forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI. Den tidligere journalisten vet mye om hvordan det er å sitte på verdifull informasjon som ingen gidder å bry seg om, og han har lært seg noen teknikker for hvordan man skal komme igjennom muren av informasjonsstøy.
Nå deler han noen av sine erfaringer etter 12 år med forskningskommunikasjon mot norske og internasjonale målgrupper. I en ny bok, «Skrivekoden – 10 nøkler til en god og effektiv tekst, kommer Farbrot med praktiske råd om hvordan man gjør en tekst mer lesbar og interessant. Og uansett hva slags tekst du skal skrive og uansett hva du har på hjertet, kan Farbrots 10 skrivenøkler bidra til å knekke den vanskelige skrivekoden – den som gjør at det du skriver faktisk blir lest.
Akademiske tekster funker ikke
– Den store utfordringen for alle som har høyere utdanning er at de har trent og blitt vurdert på å skrive akademiske tekster, sier Farbrot.
Akademiske tekster er ekstremt faktabaserte, budskapene er forsiktige og tekstene skal være helt uten følelser og personlige meninger.
Du må ha noe å si. Noe som er nytt, nyttig eller interessant for leseren
– Og det er vel og bra når du skal forske, men det der totalt uegnet for folk utenfor ditt eget fagfelt, påpeker Farbrot.
Så behovet for en håndbok i skriving, er der ifølge Farbrot.
– Dette å kunne formidle og skrive for andre burde vært en obligatorisk del av både bachelor- og masterstudiene, mener han.
Er mulig å lære
Men behovet for å skrive for andre, gjelder ikke bare forskere. Både konsulenter, ledere, ja de aller fleste av oss bruker jo store deler av sin arbeidsdag på å skrive.
– Mye av det som skrives burde aldri vært sluppet løs på leserne, sier Audun Farbrot. Og legger selgende til:
– Men det er mulig å lære.
Det aller viktigste er ifølge Farbrot at du faktisk har noe på hjertet.
– Du må ha noe å si. Noe som er nytt, nyttig eller interessant for leseren. Dessuten er det viktig å bruke følelser når du skriver. Du må treffe leseren og henne lyst til å lese. Og så må folk lære seg å skrive kort. I dagens digitaliserte verden er det et must å kunne fatte seg i korthet, sier skrivebokforfatteren.
– De ti skrivenøklene jeg presenterer i boken vil kunne gi inspirasjon til å jobbe videre med en tekst slik at den blir bedre. De fleste, også forskere og ledere, ønsker jo at det de skriver blir lest og på et eller annet vis påvirker andre mennesker, sier Audun Farbrot.