Ledelse

Slipp de ansatte til på LinkedIn

Vil du bygge kundelojalitet, øke synlighet og markedsføre bedriften som en attraktiv arbeidsplass? Da holder det ikke med selskapets bedriftsside på LinkedIn. Du må slippe de ansatte til!

Publisert Sist oppdatert

­− Akkurat nå er det et vindu på LinkedIn. Under én prosent av medlemsmassen legger ut innhold ukentlig, mens 99 prosent bare konsumerer. Derfor kan du få veldig høy organisk rekkevidde, helt gratis.

Foto Fredrik Fornes er LinkedIn-ekspert og synes det er oppsiktsvekkende at så få norske ledere griper muligheten til å posisjonere seg og sin bedrift på nettopp dette nettverket. (Foto: Claus Skålevik)

Det sier Fredrik Fornes, LinkedIn-ekspert og leder for synlighet og kommunikasjon i Hubify. Han synes det er oppsiktsvekkende at så få norske ledere griper muligheten til å posisjonere seg og sin bedrift på nettopp dette nettverket.

Kanskje er det forståelsen av kanalen som mangler? De fleste gjør nemlig de tingene de ikke burde gjøre:

− Mange bruker bedriftsiden til å dele lenker til nettsiden sin. De ansatte bare deler innholdet. All data viser at dette er ineffektivt for å få rekkevidde, forteller Fornes.

Det er nemlig slik at folk engasjerer seg mye mer i dialog med menneskene som jobber i selskapet. Få dem med, og la dem lage godt innhold, råder han. Dette kan være spesielt viktig nå som det er kamp om de beste medarbeiderne:

− Hver personlige profil er et slags butikkvindu, en ambassadør, enten bevisst eller ubevisst. Kandidater vil google dere, og da kommer LinkedIn på første eller andreplass på søket. Folk finner den profilen. Er den dårlig, har du missa sjansen til å gjøre et godt førsteinntrykk.

«Vi er lei av tradisjonell reklame og corporate bullshit, vi er på vei inn i autentisitetens tidsalder, og ønsker innhold som oppleves som ekte»

Sammenfallende interesser

Noen ledere er bekymret for at flinke ansatte kan plukkes opp av andre hvis de er for synlige på LinkedIn. Men hvis alternativet er å skjule flinke folk og ikke la dem skinne, har du selve oppskriften på å miste dem, mener Fornes.

Dette er noe han selv har opplevd på en tidligere arbeidsplass. Ledelsen så ikke verdien av LinkedIn, han ble demotivert, og valgte til slutt å si opp.

Men det trenger ikke å være noen motsetning mellom bedriftens og de ansattes interesser. For de ansatte bygger ikke bare sin egen personlige merkevare. De utvikler seg, øker kompetansen sin, og bygger nettverk som kan gagne bedriften. Samtidig bidrar de til å bygge tillit, øke salg og styrke merkevarekjennskap for selskapet, påpeker han.

− Det er vinn-vinn for alle. Om du har mange sterke merkevarer i bedriften din, vil det gagne deg og hele bedriften.

Vil styre kommunikasjonen

Frykten for å miste kontrollen over kommunikasjonen, kan være et annet ankepunkt. Da kan det være fristende å innføre mange krav og begrensninger.

− Selvfølgelig kan man ha interne retningslinjer for hvordan man forholder seg til LinkedIn i selskapet. Men blir det for mange, vil folk kvie seg for å være aktive, advarer Fornes.

− Kanskje kan det av og til komme noen budskap ut som du helst skulle vært foruten. Men legger du begrensninger og restriksjoner på de ansatte, er det det samme som å drepe motivasjonen ved fødselen. Så da får du heller ta den støyten hvis det er noen som bommer litt en gang iblant.

Tips for å lykkes med LinkedIn

  • Start med å pusse opp profilene til ledere og ansatte i selskapet. Hver profil er et butikkvindu, så få dem til å skinne!

  • Lederne må gå foran med godt eksempel. God forankring i ledergruppen er viktig.

  • Er det vanskelig å få med de ansatte, så plukk ut noen som har lyst, gjerne fra ulike deler av selskapet, og hjelp dem i gang. Noen må dra lasset i starten, og husk at lederen må være en av disse.

  • Ikke drep motivasjonen med for mange regler. Stol på at du har ansatt mennesker med god vurderingsevne som er stolte av arbeidsplassen sin, og gjerne vil fortelle om det.

  • Det finnes ikke én riktig måte å gjøre det på. Finn din stil, og vær gjerne personlig, men ikke privat.

  • Mange ser seg blind på antall likes, men på LinkedIn er kommentarer det aller viktigste. Løft et tema, still spørsmål, plukk opp en aktuell tråd som skaper engasjement i kommentarfeltet, så får du en helt annen rekkevidde.

  • Innholdet du poster på LinkedIn, skal være verdifullt for andre. Ikke vær for opptatt av deg selv og produktene dine.

  • 1-2 innlegg i uka er nok, og ikke for mye. Da blir ikke folk lei av deg.

  • Se på responsen, gjør analyser på hvilket engasjement du får, og gjør endringer.

  • Bare gjør det. Svært få bruker LinkedIn aktivt, så bli en av de få som utnytter det!

Gjorde rådene om til praksis

Foto Emilie Kallhovd er marketing manager i mobiloperatøren Phonero. De begynte å jobbe aktivt med LinkedIn. Etter 4-5 ukers innsats, hadde de 500.000 visninger på innleggene sine. (Foto: Privat)

En virksomhet som har fulgt mange av disse rådene, er mobiloperatøren Phonero. De ønsket å bruke markedsbudsjettet mest mulig effektivt, og begynte å jobbe aktivt med LinkedIn i begynnelsen av 2022. I starten var fem ansatte aktive brukere på LinkedIn. Etter 4-5 ukers innsats, hadde de 500.000 visninger på innleggene sine.

− Det er betydelig mer enn vi noen gang har fått via bedriftsprofilen, forteller Emilie Kallhovd, Marketing manager i Phonero.

− Vi forstod at vi måtte få med de ansatte. Her har vi en mulighet til gi mennesker et innblikk i hverdagen vår, og kanskje vise en mer personlig side enn vi har gjort tidligere.

Kallhovd forteller at mange ansatte ble litt overrasket over at arbeidsgiver oppfordret dem til å bygge sin profil på LinkedIn, fordi de så på LinkedIn som en kanal for jobbsøking.

− Men jeg tror tvert imot at vi bygger lojalitet til arbeidsgiver når vi gir de ansatte den tilliten. Det var viktig for oss å forankre denne satsningen i ledergruppen, og vi har ikke satt noen begrensninger, alle får dele det de ønsker.

Nå opplever Kallhovd og kollegaene hennes at mange tar kontakt. Noen ønsker å jobbe hos dem, andre vil innlede samarbeid, mens andre inviterer til arrangementer. Tips og råd om LinkedIn er det også flere som har spurt om.

− Vi har fått nye kunder, og vi merker også at vi bygger lojalitet hos eksisterende kunder.

Hun trekker også frem en fersk kundetilfredshetsundersøkelse gjennomført av EPSI Norge, der Phonero hadde de mest fornøyde bedriftskundene blant mobilselskapene.

− Det kan godt være at vår synlighet på sosiale medier og LinkedIn har bidratt til dette.

Må bryte ut av janteloven

Så hvorfor gjør ikke flere som dem? Fornes tror janteloven kan være del av forklaringen:

− I alle de workshopene jeg har hatt de to siste årene, hører jeg at mange synes det er kleint og ukomfortabelt å gjøre seg synlig. Det sitter i ryggmargen hos mange av oss.

Men det handler om å komme seg over den terskelen, mener han. Han trekker frem Oljefondets Nikolai Tangen som et eksempel til etterfølgelse.

− Han deler poster fra frisøren, eller av at han lager frossenpizza. Han er ikke privat, men personlig. Slike grep gjør at det kjennes autentisk. Vi er lei av tradisjonell reklame og corporate bullshit, vi er på vei inn i autentisitetens tidsalder, og ønsker innhold som oppleves som ekte!

Sitter du fortsatt på gjerdet? Da kan det være lurt å tenke raskt. Et slikt vindu så vi nemlig på Facebook og Instagram for 12 år siden, og det vil ikke vare, sier Fornes:

− Det er en bølge du kan velge å surfe på nå, eller vente til den kommer på land, og da må du kave etter. Grip mulighetene mens de er der, oppfordrer Fredrik Fornes.

Powered by Labrador CMS