Ledelse
Smale merkevarer fungerer best
Kundene foretrekker merkevarer som gir dem få, men sterke assosiasjoner.
Kvikk Lunsj markedsføres som en tursjokolade, og vi tenker gjerne på den som nettopp det. Produsenten har her valgt en smal merkestrategi, og satser på å vekke noen få, utvalgte assosiasjoner hos kjøperne. Dette står i kontrast til bredere markedsstrategier, hvor man forsøker å bygge mange assosiasjoner rundt merkevaren.
Lars Erling Olsen har i sitt doktorgradprosjekt ved Handelshøyskolen BI undersøkt hvilke av de to strategiene som gir best resultater, og ifølge forskning.no ser det ut til at det gir best resultater å bygge smale merkevarer gjennom konsistent merkevarebygging over lang tid.
Olsen har gjennomført flere eksperimenter med nærmere 200 deltagere, og har blant annet studert hvor lang tid det tar for kunder å hente fram relevant informasjon fra hukommelsen når de må velge mellom ulike merker.
I det ene eksperimentet ble deltagerne presentert for et nytt sjampomerke. Den ene gruppen ble presentert for en strategi der det ble knyttet mange assosiasjoner til shampomerket. Den andre gruppen ble presentert for en strategi der assosiasjonene var få.
Da deltagerne etterpå ble bedt om å svare på hvilket shampomerke de forbandt med god PH-verdi, var det deltagerne i gruppe to – de som var blitt presentert for få assosiasjoner – som brukte kortest tid på å assosiere god PH-verdi med shampoen i forsøket. Denne gruppen avviste også i større grad et konkurrerende shampomerke da dette senere ble introdusert i eksperimentet.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen