Ledelse

Det ble plutselig færre kunder på Starbucks-kafeene etter at kaffegiganten inngikk kaffesamarbeid med Amazon. (Foto: iStock/Westbury)

Starbucks gikk i samme felle som Gyldendal

Hvis du skal ha flere bein å stå på, bør du være sikker på at gevinsten blir større enn tapet.

Publisert Sist oppdatert

­NHH-professor Tor Wallin Andreassen har i årevis jobbet med digitalisering og endring. Han sammenligner danske Gyldendals noe mislykkede diversifiserings- og digitaliseringsstrategi med den amerikanske kaffe-giganten Starbucks.

De forsøkte for noen år tilbake også å få flere bein å stå på.

Les historien om danske Gyldendal som skulle gå fra forlag til mediehus, men som nå har endret strategien og igjen vil styrke kjernevirksomheten. De skal ikke lenger drive med radio og tv. Strømmevirksomheten har de solgt:

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS