Ledelse

Supersjefene har brukt mye tid i samspill med de ansatte, observert dem på jobb og gitt dem verdifulle tilbakemeldinger.

Supersjefer er ikke redde for å delegere

Ledere lærer at nøkkel til å styre en suksessfull bedrift er å stole på at de ansatte klarer å ta selvstendige og viktige avgjørelser. Men dette er ofte lettere sagt enn gjort.

Publisert Sist oppdatert

I praksis mislykkes mange ledere i å delegere fordi de ikke har opparbeidet seg de riktige holdninger og praksisen.

Det siste tiåret har professor i ledelse, Sydney Finkelstein, studert verdens beste sjefer og er nå bokaktuell med Superbosses: How Exceptional Leaders Manage the Flow of Talent.

Disse såkalte «superlederne» kommer fra en rekke ulike bransjer som strekker seg fra restaurantindustrien til teknologiverden.

– Ved å analysere ledernes karriere og forretningspraksis, fant jeg ut at super-sjefer er eksperter på å delegere, avsto fra å være for autoritære og utøvet ikke den type kontroll som ville gitt frysinger til vanlige sjefer, skriver Finkelstein i Harvard Business Review.

Tar risikoer

Finkelstein viser til eksempel der sjefer har gitt 20-åringer ansvaret for å administrere driftskapital på 25 millioner dollar og gitt unge og aspirerende mennesker ansvaret for hovedstrategien for nye eiendomsutviklingsprosjekt to dager før møte med investorer.

– Jeg lurte på hvordan supersjefer kunne vise så stor tillit til sine ansatte. Etter å ha intervjuet over 200 mennesker, konkluderte jeg med at en urokkelig selvtillit spilte en stor rolle. Men jeg oppdaget også en viktigere faktor. Supersjefer har et spesielt adferdsmønster og sett med holdninger som gjør dem i stand til å stole på sine underordnende på et dypere nivå og delegere viktige oppgaver, skriver Finkelstein.

Super-sjefer bruker mye tid på å bli kjent med sine ansatte og er ikke fraværende slik man gjerne ser at ledere i TV-program som Undercover Boss har tendens til å være.

– De er dypt forpliktet til å drive opplæring og vil at sine ansatte skal utvikle seg. Disse sjefene har brukt mye tid i samspill med de ansatte, observert dem på jobb og gitt dem verdifulle tilbakemeldinger, skriver Finkelstein.

Powered by Labrador CMS