Ledelse
Ubehagelig hjelpsomhet
Liker du å hjelpe folk fram til bedre resultater? Husk at hjelpsomhet ikke alltid faller i god jord.
De fleste av oss er oss ikke bevisst hvor ømtåelig og komplisert det er å skulle hjelpe andre, hevder den amerikanske professoren Edgar H. Schein fra Sloan School of Management som har skrevet boken Helping.
Ved første øyekast tenker vi bare på den kostnaden hjelpen medfører for den som hjelper andre, men den virkelige prisen betales av den som tar imot, skriver svenske Chef i sin omtale av boken.
Det er den som tar imot hjelp som kan sitte igjen med en følelse av underlegenhet, statustap og lite selvstendighet. Å ta imot hjelp er å miste makt, og du vet også instinktivt at du skylder hjelperen din noe uten at du kanskje vet akkurat hva og hvor mye, hevder Schein, som argumenterer for at dette er årsaker til at folk ofte føler ubehag overfor hjelpere.
Skal hjelp fungere på en god måte, er det en fordel at relasjonen oppfattes som likeverdig.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen