Ledelse

Når du som sjef har det bra, smitter det over på andre.

Ulike former for medfølende lederskap

Medfølelse i lederskap innebærer ikke bare å føle empati med medarbeiderne, mener Standford-forsker.

Publisert Sist oppdatert

Maria André, webredaktør, skriver i en kommentar hos chef.se om et begrep innen lederskap som på amerikansk har fått «compassion leadership». Redaktøren oversetter dette med medfølelse i lederskap, og konstaterer at det lønner seg å være en snill leder. Både velværet og effektiviteten hos medarbeiderne øker, skriver hun, og viser til forsker Daniel E. Martin, professor på Standfords senter for altruisme og medfølelse som for tiden reiser rundt og holder foredrag om «compassion leadership».

Martin viser blant annet til en studie gjort av Johathan Haidts ved New York University Stern School of Business, som konkluderer med at ledere som er rettferdige og hjelpsomme har medarbeidere som oppfører seg på samme måte. De er mer lojale og engasjerte i jobben. De er også mer hjelpsomme og vennlige mot kollegene.

Daniel E. Martin mener videre at medfølelse ikke bare handler om å føle empati med medarbeidere i organisasjonen og være oppmerksom på om de har det bra eller ikke. Det kan også handle om strukturelle forandringer. Et eksempel her er det du kommuniserer utad, for eksempel i en rekrutteringsprosess. Kjør åpne prosesser og vær tydelig på når og hvordan kandidatene skal få svar på søknaden, er rådet. Forklar kandidater som ikke fikk jobben hvorfor de ikke nådde opp. Dette er ifølge Martin medfølelse i strukturelt format.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS