Ledelse

Tor W. Andreassen.

– Warby Parker var smarte

– De utfordret en gigant i bransjen og de var smarte. De brukte tidlig Facebook som markedsplass, og de lot kundene få prøve innfatninger gratis hjemme, sier Tor W. Andreassen, professor i tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole.

Publisert Sist oppdatert

Warby Parker-gründerne satset ikke «alt», ifølge Wharton-professor Adam Grant. De tok en kalkulert risiko da de startet opp, og dét mener Grant var en fordel. De jobbet med å utvikle forretningsmodellen og redusere risiko helt fram til lansering. Tor W. Andreassen mener Grant her formidler et viktig poeng.

– Det er en voksende forståelse av at de gründerne og entreprenørene som lykkes ikke nødvendigvis er fremadstormende gutter og jenter som løper etter en idé de er veldig forelsket i, og satser alt – og blir forundret over at verden ikke er like begeistret, sier Andreassen, som minner om at tall fra Statistisk sentralbyrå viser at syv av ti nystartede selskaper er ute av markedet fem år etter oppstart.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS