samarbeid2.jpg

Slik ødelegger du for salget i din bedrift

Publisert: 11. november 2011 kl 22.49
Oppdatert: 24. november 2021 kl 13.31

1

Jeg behøver ikke fortelle folk at de er flinke hele tiden …

«Selgere har en lei tendens til å bli høye på seg selv når man skryter av dem. Derfor dropper jeg det. De har uansett rom for forbedringer, for ingen er perfekt. Dessuten vil vi jo ikke at de skal tro de er så flinke at noen andre vil ha dem?»

2

Selgerne må klare å motivere seg selv, jeg er ingen motivator …

«Som den gode lederen jeg er så vet jeg jo at motivasjon er et individuelt ansvar. Derfor har jeg ingen problemer med å forvente at selgerne er motiverte til jobben de skal gjøre. Motivasjon er uansett så oppskrytt. I min ungdom var vi fornøyde bare vi hadde en jobb å gå til.»

3

Saken fortsetter under annonsen

Budsjettene er mitt ansvar, så de ordner jeg selv …

«Ingen kan dette bedre enn meg. Jeg vet hvor mye vekst vi skal ha hvert år, så da kan jeg bare overføre den prosentsatsen til hver enkelt selger. Det er ingen grunn til at selgerne skal behøve å mene noe om budsjettene i min bedrift. De av selgerne som ikke har kundegrunnlag nok for å klare budsjett, får jammen komme seg ut og skaffe flere kunder.»

4

Selgerne tjener for godt. La oss endre litt på bonusavtalen …

«De beste selgerne tjener nesten bedre enn meg. Det er en utvikling i feil retning og ufattelig irriterende. Det smarteste jeg kan gjøre er å sette et tak på bonusen. På den måten sørger jeg for at selgerne holder seg innenfor et fornuftig lønnsnivå. Hvis de ikke liker det så får de finne seg noe annet å gjøre.»

5

Økonomi er viktigere enn kvalitet. Nå må vi stramme inn …

Saken fortsetter under annonsen

«Innkjøpskostnadene på disse produktene er så høye, så derfor beslutter jeg å kjøpe nesten tilsvarende produkt fra en annen produsent. De benytter billigere komponenter, så da blir ikke kostprisen så høy. Vi får vi heller godta at noen kunder blir missfornøyde. Kundene er uansett blitt så kravstore for tiden. De må jo forstå at jeg også skal ha smør på brødet?»

6

Jeg har ikke tid til å informere alle om alt hele tiden …

«Det er da ikke min feil at det går litt fort i svingene? Vi må snu oss raskt for å være konkurransedyktige. Hva så om selgerne ikke vet alt om alle kampanjer, tilbud eller annonser? Det viktigste er at kundene vet det.»

7

Jeg behøver ikke å involvere meg med salg. Det ordner selgerne selv …

«Selgerne har et budsjett å forholde seg til. Hvis de ikke presterer så vet de hva konsekvensen er. Det er ingen poeng i at jeg skal behøve å vite alt de holder på med til en hver tid? Jeg forholder meg til de faktiske resultatene i regnskapet, og alle vet at så lenge de ikke hører noe fra meg, så er alt greit.»

Saken fortsetter under annonsen

8

Junior, du skal bli salgssjef …

«Familierelasjonene er viktige i vår bedrift, og siden junior en dag skal overta familiebedriften er det viktig at han starter på gulvet. Nå som han har fullført BI har han all nødvendig kompetanse som skal til for å lede salgsavdelingen. Han er så lik meg, så han får nok orden på disse selgerne.»

9

Den kunden håndterer jeg selv …

«Det er viktig at de beste og største kundene blir håndtert på en god måte. Derfor håndterer jeg de største kundene selv. Jeg tar jo ikke sjansen på at noen av selgerne skal gjøre feil og risikere at vi mister en storkunde?»

10

Saken fortsetter under annonsen

Jeg vet hva som er best …

«Noe av det som irriterer meg mest i denne verden er folk som tror de vet best. De gjør ikke det, for hadde alle gjort som jeg sa så hadde alt gått mye bedre. Derfor synes jeg det er helt unødvendig å høre på hva selgerne mener om kundene, produktene eller noe annet i min bedrift. Ingen kjenner bedriften min bedre enn meg.»