jobb og ledelse

Tema bil: Vinneren på vinterføre

Continental Dekk Norge er den desidert største bildekkleverandøren i Norge. Selskapet er særlig stort på vinterdekk, der det stadig presenterer nye modeller for norsk vinterføre.

Publisert Sist oppdatert

Det selges rundt tre millioner bildekk i Norge i året, ifølge tall fra Dekkimportørenes Forening. Konkurransen er hard, prisene varierer kraftig, og kvaliteten likeså.

- Salget av dekk følger stort sett salget av nye biler. Alle biler som importeres kommer med sommerdekk. Således blir salget av vinterdekk viktig her, sier daglig leder Hroar Bråthen.

Det skjer en stadig utvikling når det gjelder kvaliteten og holdbarheten på bildekk. Mens det tidligere ble anbefalt å skifte dekk nesten årlig, skal normal bilkjøring i dag innebære at et dekk skal holde i 40.000 til 50.000 km før det trenger å skiftes ut.

Continental Dekk Norge A/S har 38 prosent av det norske markedet når det gjelder personbildekk, 33 prosent av lastebildekksalget. Continental er Norges mest kjøpte dekk og Continental Dekk Norge er Norges største dekkleverandør. På de neste plassene følger Norsk Michelin Gummi A/S, Nokian Dekk og Goodyear Norge.

Selskapet selger dekk primært gjennom bilhandelen, oljeselskapene og datterselskapet Dekkmann. Dekkmann er en kjede som har 44 utsalgssteder og verksteder rundt i hele landet, og som kjøper ca 20 prosent av personbildekkene og 80 prosent av lastebildekkene fra Continental Dekk Norge. Dekkene importeres fra fabrikker i Europa til et hovedlager på Askim og seks mindre lagre rundt i landet. Selskapet vokser stadig og den norske delen teller nå 76 ansatte.

Continental Dekk er et datterselskap av det tyske konsernet Continental, verdens fjerde største bildekkprodusent og verdens største innen produksjon av vinterdekk. Konsernet har en årsomsetning på 101milliarder kroner, med hovedkontor i Tyskland og med salg verden over.

Continental Dekk Norge selger ca. en million dekk i året. I 2003 omsatte det for 505 millioner kroner ( foreløpige tall), og fikk et resultat på 11 millioner kroner før skatt. Direktør Tor Dahle i Continental Dekk Norge sier deres unike posisjon i Norge er bygget opp over lang tid.

- Vi har investert store midler i å bygge opp en egen salgskjede i Norge, Dekkmann-kjeden, der jeg selv er styreformann, sier han. I tillegg er det investert mye i forskning rundt utvikling av nye dekktyper. Selskapet har egne forskere som særlig er rettet mot å utvikle bedre vinterdekk.

- Vi er hele tiden på hugget. Norge er et vinterland. Best mulige vinterdekk er avgjørende for sikkerheten. Vi har egne folk som hele tiden prøver ut nye modeller for å oppnå det beste for norske forhold, sier Dahle.

REGIONALE FORSKJELLER

Continental Dekk satser mest på vinterutgaven av dekkene, både piggdekk og piggfrie. Selv om de selger omtrent like mange vinterdekk med og uten pigger, er de regionale forskjellene store. Da piggdekkavgiften ble innført i deler av landet for tre år siden, gikk salget av piggfrie vinterdekk rett oppover. Nå er piggdekksalget på vei oppover igjen i dette området. I Nord-Norge ligger salget av piggdekk derimot jevnt på rundt 90 prosent av vinterdekksalget.

Mens selskapet hadde suksess med innføring av tre nye vinterdekkutgaver uten pigger i fjor, satses det hardt på lanseringen av nye piggdekk i år. - Før neste vintersesong vil vi presentere helt nye piggdekkmodeller, med ytterligere forbedringer av sikkerheten i forhold til dagens, sier han.

Continental Dekk og Dekkmann er ikke blant de billigste dekkleverandørene i Norge. - For å kunne holde den kvaliteten som dekkene våre har må vi investere mye i forbedringer og utvikling. Derfor må vi holde prisene på et nivå som ikke er blant de laveste. Samtidig mener jeg vi holder en helt fornuftig pris, sier han.

CONTINENTAL DEKK NORGE
Millioner kroner* 20032002Endr.
Omsetning:5054844,20 %
Driftsresultat:11837 %
Resultat før skatt:104150 %
* foreløpige tall. Kilde: Selskapet

Powered by Labrador CMS