jobb og ledelse

25 unge lovende: Lønnsomt

Inger Dahlberg (31)Merkevaresjef i Coop

Publisert Sist oppdatert

Coop i Norge hadde størst vekst i markedet i 2004. Inger Dahlberg sier:
- Kundene liker vår filosofi om deling av overskuddet. Det gjør jeg og.

Vi har alle sett reklamen for Coop, hvor en utenlandsk investor uten hell prøver å kjøpe selskapet. Coop eies nemlig av deg og meg, så fremt vi er medlemmer. Sjansen er stor. En million nordmenn har meldt seg inn, fem millioner på nordisk nivå. Og de kan nyte fruktene av et årlig utbytte basert på deres lojalitet til Coop, i tillegg til lave priser. Dahlbergs oppgave er å gjøre dette kjent gjennom massekommunikasjon.

- Forbrukere er langt fra lojale. Valgene er mange. Hvis du kjører forbi fem butikker på vei hjem fra jobben, er det ikke gitt at du bruker den samme hver gang, sier hun.

Coop satser hardt på tre egne brands så kundene får et bedre utvalg. I dag utgjør egne produkter 12 prosent av omsetningen. Dahlberg klapper seg fornøyd på magen, men ikke fordi hun er mett. Snart skal hun ut i svangerskapspermisjon, en frivillig pause fra arbeidslivet. I løpet av hennes syv år i Coop har det vært tre omorganiseringer. Hver gang har det vært en ubehagelig periode som fristilt. Men: Frykten for å miste jobben har hver gang endt i en forfremmelse.

- Jeg har jobbet hardt, vært lojal og satset på Coop. I tillegg er jeg flink til å skape verdier og resultater. Men jeg er nok litt beskjeden, for sjefen min sier ofte når det går bra:

- Dette fortjener du.

Utdanning
1998Siviløkonom fra BI
Arbeidserfaring
2003Merkevaresjef masterbrand og egne varemerker
2001-2003Merkevaresjef for butikkjedene Coop Prix, Coop MEGA og Coop Marked
1999-2001Produktsjef for egne varemerker
1998-1999COOP: Markedsassistent i Mega
Sivil status
Samboer. Et barn på to år, og en til på vei

Powered by Labrador CMS