jobb og ledelse

25 unge lovende: Skyter med to kanoner

Joachim Rønning (33) & Espen Sandberg (34)Regissører

Publisert Sist oppdatert

Vi har tatt sjanser og grepet muligheter. Mens vi ventet på en telefon fra Hollywood, la vi ned arbeidet i fire måneder. Ingenting skulle stoppe oss fra å dra når vi ble invitert. -Premien ble en film med Salma Hayek og Penelope Cruz, sier Rønning.

- Filmen Bandidas har et budsjett på 250 millioner, det samme ligger i markedsføringen. Den bør spille inn 500 millioner for å gå rundt. En milliard i omsetning er som en stor norsk bedrift, påpeker Rønning.

Han og Sandberg har et nøkternt syn på skjæringspunktet mellom kunstnerisk og kommersiell film. De mener en film først er en suksess når den finner et stort publikum. De er langt fra den romantiske drømmen om å male sitt innerste indre på lerretet i kinosalen.

- Film handler om samarbeid. Den som er kompromissløs med tanke på sitt uttrykk, bør skrive en bok. Vi har lært regiyrket gjennom reklamefilm, jobbet i USA og er opptatt av det publikum vil ha. Likevel må man ha en sterk tro på historien, for det er den som motiverer og driver hele verket. Selv om man følger all verdens oppskrifter for suksess, kan det gå på trynet. Og suksess må man ha, ellers man får man ikke lov til å fortsette. Film er risikosport, sier Sandberg.

Det internasjonale gjennombruddet kom med en reklamefilm for Budweiser. Med denne vant de reklamefilmkonkuransen som utlyses hvert år under den amerikanske fotballfinalen Super Bowl - et slags bransjens svar på Oscar, og masse oppmerksomhet. Den franske kjendisregissøren Luc Besson tok Rønning og Sandberg under sine vinger, og var den direkte årsaken til at de fikk sjansen i Hollywood med filmen Bandidas. Men dette kom ikke av seg selv.

- Vi bestemte oss for å lage film i Hollywood som 12-åringer. Det første vi gjorde var å lage et selskap sammensatt av våre to etternavn. Vi syntes den gang at Roenberg smakte av tysk adel og fikk oss til å virke eldre og etablerte. Siden har vi bevisst jobbet med å bygge brandet, både i Norge og internasjonalt.

I likhet med mer tradisjonelle forretningsmenn har de startet to datterselskaper under Roenberg. Det nyeste heter You Are Here og har fått en knall-start med reality-konseptet Filmstjerne. I tråd med Idol skal de håpefulle deltakerne stemmes ut eller frem av publikum. Vinnerne, en gutt og en jente, får hovedrollene i en spillefilm. Rønning og Sandberg legger ikke skjul på at kommersielle motiver ligger bak.

- Dette blir TV 2s hovedsatsning til høsten, og med over 35 millioner i totalbudsjett blir det en av de største TV-produksjonene i norsk historie. Dessuten blir det en vanvittig reklame for filmen som følger i kjølvannet, smiler Rønning.

Humøret til de to regissør-produsentene er strålende. Fremtiden ligger for deres føtter.

- Regissører er som arkitekter. Vi er late bloomers. Det er komplisert å lage film og det er mye å lære for å bli virkelig god. Dessuten kan det gå lang tid mellom prosjektene. Tenk på Ingmar Bergman: Han laget nettopp en film, og han er over 80 år, sier Sandberg.

Rønning og Sandberg er enige om at Bandidas-filmen har åpnet dører. Nå skal de lage skandinavisk film for et europeisk marked. At de jobber som en duo er konkurransefortrinnet.

- Å lage film er å konkretisere en abstrakt ide. Vi må artikulere våre visjoner fra første stund. Det gjør det lettere å kommunisere når filmteamet står på settet og lurer på hva som skal gjøres. Dessuten kan vi konsentrere oss like bra om skuespillerne som kameraføring, sier Rønning.

Utdanning
Stockholms Filmskola
Arbeidserfaring
10 år med reklamefilm
1 spillefilm (Bandidas)
Sivil status
Joachim Rønningen: Samboer, 1 barn
Espen Sandberg: Samboer, 2 barn

Powered by Labrador CMS