ledertips

3 tips om delegering

Fordel oppgaver til medarbeidere på en bedre måte.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes mange råd og vink fra konsulenter og andre om hvordan man som sjef kan slippe taket og delegere på en best mulig måte. Svenske chef.se har plukket fram tips fra en amerikansk forfatter og blogger som heter Michael Hyatt. Her er tre av hans råd:

  • Finn ut hvilke oppgaver du vil delegere.
    Det kan være lurt å starte med oppgaver du gjør ofte, og omtrent på samme måte hver gang. Da kan du lettere beskrive oppgaven for den som skal overta den.
  • Kan du utelate noe?
    Se igjennom de oppgavene du har tenkt å delegere. Er det noe du kan ta bort eller forenkle? Hvis du klarer å forenkle, er det lettere å delegere.
  • Snakk med den du delegerer til.
    Gå igjennom oppgaven sammen med den som skal overta oppgaven. Vær tålmodig. I starten kan det ta mer tid, og ikke mindre, å delegere oppgaver. Dette er imidlertid en investering som høyst sannsynlig gjør at du sparer mye tid på sikt.
Powered by Labrador CMS