ledertips

5 gjennomføringstips

Tips om hvordan du setter strategier ut i livet.

Publisert Sist oppdatert

Når en skal gjennomføre nye strategier må medarbeiderne med, men ikke forvent at tall og figurer er nok til å vekke medarbeidernes entusiasme for nye planer. Skal du vekke entusiasme hos folk må du også appellere til hjertene deres, skriver Management Today.

Richard Brown fra selskapet Cognosis byr i magasinet på en rekke tips om hvordan du setter strategier ut i livet. Dette er noen av dem:

1. Start med aktiv lytting
Folk leverer på strategi hvis de føler at den betyr noe for dem personlig. Gjennom å lytte til hva folk faktisk har å si bidrar du til å skape slik betydning.

2. Skap entusiasme og en grunn til å engasjere seg
Kommuniser hensikten med den nye strategien og fortell hva det betyr for selskapet og den enkelte hvis dere lykkes. Snakk om konkrete mål det er mulig å nå.

3. Belønn samarbeid og kreativitet
Altfor ofte er strategi kun basert på finansielle mål. Sørg for at strategi ikke er noe som skapes på toppen, for så å tres nedover hodene på folk. Inviter mellomledere til å delta i strategiutvikling, og spør så vel den nyansatte i butikken som finansdirektøren om hva de tenker. Ulike mennesker kan ha verdifull innsikt i kundeforhold, og kanskje har de også noen nye og friske ideer.

4. Omvend kynikerne
Kyniske skeptikere kan ha negativ innflytelse på kollegene sine. Bruk tid sammen med kynikerne, lytt til bekymringene deres og diskuter hvordan utfordringer kan løses. Forklar hvorfor det er viktig at strategien gjennomføres. En kyniker som blir omvendt en entusiast blir ofte en kraftfull og effektiv talsmann for den nye strategien.

5. Overvåk utviklingen
Stopp jevnlig opp og vurder om det er nødvendig å justere strategien for å møte endringer i markedene. Uforutsette hendelser kan innebære at endringer er påkrevet. I slike situasjoner kan fleksibilitet øke sannsynligheten for at du når det overordnede målet, vekst.

Powered by Labrador CMS