ledertips

Det kan være demotiverende å måtte fylle ut vanskelige skjemaer som del av en personlig utviklingsplan.

5 grunner til at medarbeidere misliker personlige utviklingsplaner

Det er ikke alle som ser verdien av formelle planer for personlig utvikling på jobben.

Publisert Sist oppdatert

Jennifer V. Miller, managing partner i SkillSource, er karriereveileder for folk som befinner seg midt i karriereløpet sitt. I et blogginnlegg hos SmartBlog on Leadership skriver hun om en smart, hardtarbeidende klient som har fortalt henne at han rett og slett misliker personlige utviklingsplanene.

Ifølge Miller er han ikke den eneste, og karriereveilederen mener at dette er de viktigste grunnene til at ansatte ikke misliker formelle utviklingsplaner:

  • Tungvint papirarbeid
    Skjemaer som er vanskelige å fylle ut kan demotivere selv den mest entusiastiske medarbeider.
  • Lite variasjon
    En av utfordringene for ledere er å finne nye mål for erfarne medarbeidere. Du skal være kreativ for å finne nye måter å tilnærme deg profesjonell vekst på.
  • Feildimensjonerte mål
    Hvis målet er for ambisiøst, vil folk føle seg utslått allerede før de begynner. Det samme skjer hvis det er motsatt. Hvis målet er for lite ambisiøst, blir det ingen vekst.
  • Planen passer ikke til medarbeiderens livssituasjon
    Folk befinner seg på ulike stadier i livet. En som akkurat er kommet tilbake fra et langvarig sykdomsopphold, kan eksempelvis være lite motivert til å ta på seg mange nye oppgaver.
  • Manglende oppfølging fra ledelsen
    Hvis en personlig utviklingsplan er én samtale, er det bortkastet tid. De beste prosessene er de som inkluderer oppfølging, eksempelvis en gang i måneden eller en gang i kvartalet.
Powered by Labrador CMS