Samfunn
6 av 10 lærere har mindre tid til elevene
Over 60 prosent av lærere i grunnskolen oppgir at de har fått «noe mindre» eller «mye mindre» tid til elevene enn de hadde for tre år siden, viser undersøkelse.
31 prosent mener at de har «noe mindre» tid til oppfølging av elevene i dag enn det de hadde for tre år siden. Den samme andelen mener at de har «mye mindre» tid nå enn før. Bare 5 prosent føler at de har fått mer tid til elevene, viser en undersøkelse Respons Analyse har utført for Utdanningsforbundet, skriver Klassekampen.
Statssekretær Magnus Thus (H) i Kunnskapsdepartementet mener at regjeringen ikke kan klandres for utviklingen.
– Lærerne må selvsagt ha nok tid til å følge opp alle elevene sine. Derfor har det vært viktig for oss å ikke utvide de nasjonale kravene til rapportering, sier han til avisen.
Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen og Foreldreutvalget for grunnopplæringen har gått sammen og satt krav til politikerne om en lærernorm. Kravet er maksimalt 15 elever per lærer de første fire årene av barneskolen og ikke flere enn 20 elever fra femte til tiende trinn.
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Rødt har stilt seg bak kravet, som innebærer at det må ansettes 3.000 nye lærere. Arbeiderpartiet støtter deler av den nye lærernormen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen